Stationsgebied Eindhoven gaat ingrijpend veranderen

Station Eindhoven. Foto: NS
Bron: beeldbank NS

Het stationsgebied van Eindhoven zal de komende twintig jaar een gedaanteverwisseling ondergaan. Het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven hebben hun samenwerking inzake ‘Eindhoven Internationale Knoop XL’ in een overeenkomst bevestigd. Zij richten hun pijlen nu op de marktpartijen die de plannen moeten uitvoeren.

Het ambitieuze project is bedoeld om met de groei van het economische kerngebied Brainport Eindhoven ook de bereikbaarheid en verblijfskwaliteit van het gebied op niveau te houden. De omgeving rond het station, een gebied van zo’n 55 hectare, moet het visitekaartje worden van de Brainport-regio en van Noord-Brabant.

Hoogwaardige OV-verbinding

De samenwerkingsovereenkomst gaat vergezeld van een plan van aanpak. Beide zijn een vervolg op eerdere stappen. In november 2018 maakten de overheidspartijen al afspraken over een intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Daarvoor werd onlangs een contract met partners in Duitsland gesloten.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding naar de economische clusters in Noordwest Eindhoven en een grote ondergrondse fietsenkelder aan de zuidzijde van het NS-station. Naast gemeentelijke en provinciale middelen is daar ook een rijksbijdrage voor in het vooruitzicht gesteld. De ambitie is om de bereikbaarheid te verbeteren met aantrekkelijke voorzieningen voor fietsers, optimaal regionaal openbaar vervoer, goede (inter)nationale intercityverbindingen en het programma SmartwayZ.NL.

Interesse vanuit markt is groot

Rijk, provincie en gemeente kijken nu nadrukkelijk naar “partijen in de markt. Uitvoering van de plannen kan namelijk alleen samen met ontwikkelaars en andere marktpartijen. De interesse vanuit de markt is groot. De samenwerking tussen de betrokken overheden staat nu op de rails en de overeenkomst is een nadrukkelijke uitnodiging aan marktpartijen om zich te verbinden aan deze ontwikkeling en samen vaart te maken.”

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Stationsgebied Eindhoven gaat ingrijpend veranderen”

Pat Rick|27.05.19|14:39

De snelle verbinding met Dusseldorp vergt een verdubbeling bij Kaldenkerken EN een boog in Viersen (de oorspronkelijke verbinding Keulen-Londen via de boot in Vlissingen kwam vanuit het zuiden en niet uit het oosten). Het is goed om druk te leggen bij Duitsland om vroeg te beginnen met de inspraakprocedures, want bij het derde spoor Emmerik-Oberhausen heeft grote vertraging

Er loopt al HOV naar Flight Forum. GDC Acht zou ontsloten kunnen worden een station of aftakking van HOV thv Huizingalaan