‘Niet zes maar acht treinen per uur in 2030’

IC Direct. FOTO NS

Tot 2030 kunnen er volgens ProRail met relatief kleine aanpassingen meer treinen rijden op het Nederlandse spoor dan de overheid voor ogen heeft. Niet zes treinen per uur maar acht. Dat maakte de infrabeheerder dinsdag bekend op spoorvakbeurs RailTech Europe 2019, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurshallen in Utrecht.

Staatssecretaris Van Veldhoven wil dat in 2040 zes treinen per uur rijden tussen grote steden. Maar volgens ProRail kunnen het er eerder al meer zijn. “De overheid is niet ambitieus genoeg”, zei ProRail-directeur Pier Eringa dinsdagmorgen op Radio 1. “Om de toename van de reizigers op te vangen is het heel erg belangrijk dat de capaciteit snel hoger wordt. Er moet nu op korte termijn iets gebeuren. Anders komen we er in 2040 achter dat we te laat zijn begonnen.”

ProRail presenteert op RailTech Europe in Utrecht zijn masterplan voor 2030 en daarna. Door de huidige infrastructuur en de bestaande technieken optimaal te benutten heeft Nederland volgens de infrabeheerder al in 2030 een netwerk van meer en snellere treinen op de grote lijnen. Daar kunnen de komende jaren al ‘tienminutentreinen’ gaan rijden op de drukste lijnen en is het mogelijk om in de brede Randstad acht keer per uur een Intercity te laten rijden.

Tot 60 procent groei

Volgens Eringa pakken nu al anderhalf miljoen mensen dagelijks de trein. “En dat aantal groeit de komende tien jaar fors: landelijk worden 30 à 40 procent meer reizigers verwacht. In de Randstad komen de rekenmeesters tot groeipercentages van wel 50 à 60 procent”. Tegen 2030 is de rek van het huidige systeem en dienstregeling er echt uit, waarschuwt Eringa. “We kunnen alleen nog meer treinen laten rijden door gebruik te maken van innovaties.”

Zo wil ProRail een aantal trajecten ‘ontvlechten’. Onder meer de lijn Amsterdam-Schiphol kan losgekoppeld worden van de rest van het spoornetwerk, waardoor de hoeveelheid treinen daar al eerder omhoog zou kunnen.
Om sneller en vaker te kunnen optrekken is er meer stroom op de bovenleiding nodig (3KV). Om preciezer te kunnen rijden en halteren is Automatic Train Operation (ATO) nodig. Verder is ERTMS Level 3 Hybrid een voorwaarde om sneller en korter achter elkaar kunnen rijden. Met ERTMS kunnen snelheden van 500 km/u gehaald worden.

RailTech Europe 2019 is van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurshallen in Utrecht. De organisatie is in handen van zustervakblad SpoorPro. Een groot deel van het programma, bestaande uit onder meer een beurs, honderd workshops en drie congressen, is gratis. Meer informatie is te vinden op https://events.railtech.com/europe2019/

Auteur: Paul van den Boogaard

1 reactie op “‘Niet zes maar acht treinen per uur in 2030’”

Pat Rick|01.04.19|13:51

Mooi promotieverhaal van ProRail voor de Randstad. Laat ze eerst maar eens 3 treinen per uur rijden over de Maaslijn, want de dienstregeling belemmert de reizigersgroei

Als ze Amsterdam-Schiphol willen loskoppelen van het netwerk, laat ze dit ook meteen in een aparte tunnel stoppen (ipv de volle, storingsgevoelige Schipholtunnel) en aansluiten op de Amsterdamse metro. Het lijkt wel of ProRail zelf metro wil gaan spelen, maar hun netwerk is niet geschikt voor metrofrequenties van 30 – 60 per uur