Na Groningen Drenthe nu ook OV dashboard in Amsterdam

OV dashboard van Vervoerregio Amsterdam

De Vervoerregio heeft dinsdag een OV dashboard gelanceerd. In dit dashboard wordt allerlei OV-data uit de regio Amsterdam verzameld, zodat het mogelijk en makkelijker wordt om een beeld te krijgen van het functioneren van het OV in de regio. Het OV-bureau Groningen Drenthe publiceert ook al sinds enkele jaren de prestaties in een dashboard. 

Het dashboard bevat verschillende typen data, zoals gebruikersaantallen (‘instappers’), afgelegde reizigerskilometers, punctualiteit en klanttevredenheid. Bram Nieuwstraten, beleidsadviseur bij de Vervoerregio Amsterdam: “We zijn geïnspireerd geraakt door een vergelijkbaar dashboard van het OV-bureau Groningen Drenthe. Met het dashboard maken we het OV in de regio voor iedereen transparanter.”

Prestaties OV

Het dashboard geeft informatie over het presteren van het OV in de hele Vervoerregio. Dan gaat het om de concessies Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zaanstreek en Waterland. Ook is het mogelijk om de filteren op modaliteit, periode of lijn. Volgens de Vervoerregio is dit OV dashboard niet alleen een handige tool voor beleidsmakers, maar bevat het daarnaast interessante informatie voor andere geïnteresseerden.

De informatie op het dashboard is gebaseerd op een groot aantal bronnen, zoals OV-chipkaartdata van de drie vervoerders in Amsterdam, de OV Klantenbarometer en punctualiteit via NDOV. Alle data uit het dashboard zijn geanonimiseerd en bevatten geen persoonsgegevens, zodat het niet mogelijk is om hieruit informatie over individuen te halen. Daarnaast benadrukt de Vervoerregio dat het dashboard gemakkelijk aan te vullen is met andere soorten data.

Toepassingen

“Het dashboard maakt in één klap het gebruik en het functioneren van OV in de regio zichtbaar”, vertelt Nieuwstraten. “Dat vergemakkelijkt het maken van beleid op OV in de regio. Maar ik ben nieuwsgierig, wie weet zijn er nog meer toepassingen van het dashboard die we van tevoren niet hebben kunnen bedenken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.