‘Nieuwe vervoerssystemen zijn goede partners voor sector’

Carlo van de Weijer, Dag van de Rail

Nieuwe vervoersconcepten, zoals bijvoorbeeld Uber, de FlixBus en de zogenaamde Smartbus, kunnen goede ‘huwelijkspartners’ zijn voor de railsector. Dat zei Carlo van de Weijer, Director Strategic Area Smart Mobility van de TU Eindhoven, dinsdag tijdens de Dag van de Rail 2016. Deze systemen zijn meestal vraaggestuurd en daarom gewoonlijk beduidend goedkoper dan het traditioneel vervoer.

Van de Weijer waarschuwde ervoor dat technologische ontwikkelingen waarschijnlijk zullen zorgen voor een disruptie van het mobiliteitslandschap in Nederland. Maar de OV-sector dient ervoor te zorgen dat ze flexibel is, zodat er kan worden meebewogen met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.

Goedkoper vervoer

Van de Weijer denkt dat een vraaggestuurd concept, zoals een Smartbus, heel voordelig kan zijn voor de railsector. “Bussen die kunnen rijden op doelgroepstroken hebben de potentie om verliesgevende lijnen te vervangen en om nu nog onhaalbaar geachte lijnen haalbaar te maken. Daardoor kan een railgebonden hoofdnet in waarde toenemen.” Hij roept daarvoor de sector wel op om dan ook goed gebruik te maken van alle capaciteit die op het spoor aanwezig is. Eerder becommentarieerde Van de Weijer de sector al vanwege het ongebruikte potentieel op het spoor.

Dat het openbaar vervoer gaat verdwijnen door de komst van de autonome auto is volgens hem klinkklare onzin. 
 Autonome auto’s komen waarschijnlijk stil te staan in steden zoals Amsterdam. Van de Weijer liet tijdens zijn presentatie een voorbeeld zien van een auto die in het centrum van Amsterdam rijdt en voetgangers, fietsen, auto’s en een tram tegenkomt. Een autonome auto zou op dit kruispunt uren stil hebben gestaan. Als er alleen nog maar autonome auto’s in steden rijden, dan ontstaat er een verkeersinfarct, zo voorspelt hij.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.