Zuid-Holland trekt 1,8 miljoen uit voor ov-campagnes

Zuid-Holland zet fors in op communicatiecampagnes die meer mensen in het ov moeten trekken. Gedeputeerde Staten hebben 1,8 miljoen euro vrijgespeeld voor ‘het nieuwe reizen’ en andere initiatieven.
De provincie en de vervoersmaatschappijen hebben het Actieprogramma Marketing Openbaar Vervoer ontwikkeld. Dit programma moet inwoners van Zuid-Holland verleiden het openbaar vervoer te gebruiken. Daarnaast wil de provincie reizigers, die af en toe gebruik maken van het openbaar vervoer, stimuleren om dit vaker te doen. Gedeputeerde Staten hebben het Actieprogramma Marketing Openbaar Vervoer vastgesteld. Provinciale Staten hebben aangegeven dat de provincie marketing in het openbaar vervoer structureel moet aanpakken. Zij bespreken dit actieprogramma in oktober. Het actieprogramma bestaat uit vier campagnes:
1. ‘Het nieuwe reizen’. Een campagne die inspeelt op de zakelijke reiziger. Deze reiziger heeft steeds vaker flexibele werktijden en probeert de file te mijden. Ook werkgevers worden actief benaderd;
2. ‘Introductie evenemententickets’. In het voorjaar haken de marketingacties in op diverse evenementen en attracties in de regio. Deze campagne is vooral gericht op het verleiden tot het proberen van het openbaar vervoer;
3. ‘Zomercampagne’: De campagne zet in op joint promotion samen met winkeliers;
4. ‘Hartje-stad campagne’: De communicatie wijst op aantrekkelijke kaartsoorten en koppelt dit aan winkelen. Deze winkelactie is ook in Gelderland zeer succesvol geweest.
Voor de campagnes is kleine 1,8 miljoen euro beschikbaar. Bij het opstellen van dit actieprogramma is gebruik gemaakt van de ervaringen van eerdere acties, zoals gratis openbaar vervoer rond feestdagen in 2009 en Gouden Bus.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.