SRE verkiest bus boven tram

Het SRE heeft besloten dat er een hoogwaardige bus gaat rijden op het netwerk voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en de regio Eindhoven. Een tram is veel duurder, zowel in aanleg als in exploitatie, aldus de uitkomst van enkele onderzoeken.
Het SRE baseert deze keuze op twee onderzoeken: een vergelijkend onderzoek naar vier voertuigtechnieken en een marktconsultatie. Het advies vanuit beide onderzoeken is unaniem: kies voor een hoogwaardige bus en niet voor een tram.
Een hoogwaardige bus is een passende oplossing volgens alle marktpartijen op HOV1: de verbinding Meerhoven – Eindhoven Airport – binnenstad Eindhoven, HOV2: de verbinding Nuenen – Station Eindhoven – HTCE en andere toekomstige HOV-assen in de regio. Dit geldt zowel nu als in de toekomst. Een HOV-voertuig is snel, comfortabel en betrouwbaar en rijdt frequent. De beschikbare gelden voor HOV en het reguliere openbaar vervoer worden volgens de marktpartijen het meest efficiënt en effectief ingezet met een hoogwaardige bus. Een tram is veel duurder, zowel in aanleg als in exploitatie. Gezien het aantal reizigers in de regio, zowel het huidige aantal als het toekomstige reizigerspotentieel, is een tram financieel niet haalbaar. Daarnaast is een tram minder flexibel en minder eenvoudig te combineren met het bestaande busvervoer. Het SRE heeft dan ook besloten geen extra subsidie te verstrekken voor extra investeringen die te maken hebben met, of voorbereiden op, een tram.
Twee onafhankelijke onderzoeken hebben tot deze eenduidige conclusie geleid. Onder begeleiding van het SRE en de gemeenten Eindhoven en Nuenen is in juni 2009 een vergelijkend onderzoek gedaan naar vier voertuigtechnieken: Hybride bus, Phileas, trolleybus en tram. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwoord in ‘Voertuigkeuze 2de as HOV’.
Naast dit rapport bestond er behoefte aan inzichten van de markt. Daarom heeft het SRE samen met de gemeenten Eindhoven en Nuenen in de eerste helft van 2010 een marktconsultatie gehouden. De marktconsultatie is gepubliceerd op nationale en internationale websites voor Europese aanbestedingen. Een breed scala aan marktpartijen heeft gereageerd. De partijen hadden kennis en ervaring op het gebied van exploitatie van openbaar vervoer, leveringen van voertuigen en bouw van infrastructuur.
Het doel van de marktconsultatie was inzicht verkrijgen in welke techniekkeuze – zoals hoogwaardige bussen, trams of lightrail – onder welke voorwaarden en passend bij het ambitieniveau en randvoorwaarden van HOV door marktpartijen haalbaar en realistisch wordt geacht. Het inzicht had betrekking op het gehele toekomstige HOV-netwerk regio Zuidoost-Brabant.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.