Meer aanbod in regionaal vervoer

Het aanbod aan regionaal openbaar vervoer is in 2007 met 7% en in 2008 met nog eens 3% gestegen. De ontwikkeling van het aantal reizigerskilometers bleef daarbij achter met respectievelijk 1% en -1%. Zonder de stakingen zou ook in 2008 een groei van 1% mogelijk zijn geweest. In opdracht van het KpVV heeft onderzoekbureau NEA de ontwikkeling van het regionale openbaar vervoer in de periode 2000-2008 in kaart gebracht.
Het totale aanbod van ritkilometers uit regulier ov, inclusief regionaal spoor, is in 2008 ten opzichte van 2007 met ruim 3% gestegen. Ongeveer eenderde van de groei wordt verklaard door de RandstadRailkilometers, die in 2007 nog buiten de rapportage waren gehouden en voorheen treinkilometers waren onder verantwoordelijkheid van het Rijk. In 2007 was het aanbod al met ruim 7% gestegen ten opzichte van 2006.
Het totaal aantal reizigerskilometers in bus, tram, metro en regionaal spoor is de laatste drie jaren redelijk stabiel: een stijging van 1% in 2007 (circa 7,5 miljard) en een daling van 1% in 2008 (crica 7,4 miljard). Het gebruik van het regionaal spoor stijgt, in 2007 met 2% en in 2008 met nog eens 3%.
De ov-autoriteiten met de grootste aanbodstijging in 2008 zijn SRA, Zeeland, Flevoland en Haaglanden. Dit heeft voornamelijk te maken met aanbestedingen. De gebruikscijfers stijgen het meest in Limburg, Haaglanden en Friesland. Limburg is een mooi voorbeeld om te laten zien dat het effect van grote aanbodstijgingen na een aanbesteding pas later leidt tot meer reizigerskilometers. Blijkbaar is een gewenningsperiode nodig, aldus NEA.
Er zijn momenteel 20 trajecten waarop het spoorvervoer gedecentraliseerd is. Hierop wordt in 2008 zo’n 21,3 miljoen ritkilometer aan vervoer aangeboden en er worden in 2008 1036 miljoen reizigerskilometers op gemaakt. De recent aanbestede lijnen Amersfoort- Ede-Wageningen, Dordrecht- Geldermalsen en Maastricht- Kerkrade kennen in de periode 2006-2008 de grootste (procentuele) stijging in het gebruik. De verbeterde dienstregeling en het nieuwe eigentijdse materieel blijken nieuwe reizigers te trekken.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.