ProRail start test oversteekhulp op overweg

In Haarlem helpt een infozuil met oversteken. Bron: ProRail

ProRail gaat mindervalide weggebruikers helpen bij het oversteken van spoorwegovergangen. Bij een overgang in Haarlem staat als test een zogeheten ‘oversteekhulp’, een informatiezuil die aangeeft of er snel een trein aankomt. De test duurt drie maanden.

Sinds deze maand staat de nieuwe informatiezuil naast spoorwegovergang Westergracht in Haarlem. De paal geeft informatie aan overstekers die mindervalide zijn. Als er op de paal een groen mannetje wordt afgebeeld, kan er rustig worden overgestoken. Staat er een witte trein op, dan komt er binnen dertig seconden een trein aan en zullen de slagbomen dichtgaan.

Problemen

De zuil is vooral gericht op ouderen die onzeker en minder mobiel zijn in het verkeer. Vooral zij kunnen in de problemen raken op de overweg. “Als de bellen gaan rinkelen terwijl ze aan het oversteken zijn kunnen zij schrikken of in paniek raken, gehaast gaan oversteken en daarbij ten val komen of ‘bevriezen’ op de overweg,” aldus ProRail.

Het gebeurt vaker dat ouderen in een gevaarlijke situatie terecht komen. Vorig jaar mei probeerde een man in Limburg een overgang over te steken, toen zijn scootmobiel midden op het spoor uitviel. De slagbomen waren al naar beneden; een intercity naderde rap. Twee vrouwen hebben de man uit zijn voertuig kunnen halen, maar van zijn scootmobiel was niets over.

In dezelfde maand redde een 15-jarige jongen in Nijmegen een vrouw die ook vast stond op het spoor in een scootmobiel omdat de wielen blokkeerden. Ook daar waren de slagbomen al dicht wegens een aanstormende trein.

Gemak

Aan de zuil kunnen ouderen of mindervaliden zien of ze op hun gemak kunnen oversteken of dat er al snel een trein aankomt. Dan kunnen ze zelf kiezen om snel over te steken, of even te wachten tot de trein is gepasseerd.

Uiteindelijk hoopt ProRail dat mindervaliden rustiger en comfortabeler kunnen oversteken dankzij de oversteekhulp. De informatiezuil wordt drie maanden lang getest, daarna wordt bekeken of hij op meerdere spoorwegovergangen wordt geplaatst.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.