Minder verkeersongevallen door online winkelen

Jaarlijks kan € 14,5 miljoen aan schade door verkeersongevallen worden voorkomen als iedereen alleen nog maar op internet winkelt.

Dat zegt KPMG die onderzoek deed naar de ‘True Value van de digitale economie’. Daarin betoogt het bureau dat het online winkelen nu en op de lange termijn grote voordelen heeft voor de maatschappij. De maatschappelijke baten van online winkelen zijn groot, aldus KPMG, bijvoorbeeld als het gaat om de luchtkwaliteit en het aantal verkeersslachtoffers.

Door thuisbezorging wordt veel minder CO2 uitgestoten dan wanneer iedere consument zijn aankopen in de fysieke winkel aanschaft. Wanneer Nederlanders alleen nog online producten en diensten zouden aanschaffen, zou dit een besparing opleveren van 450.000 kilogram CO2-uitstoot per jaar. Dit staat gelijk aan € 40.000 aan maatschappelijke kosten. Dat dit bedrag relatief laag is, is vooral te danken aan het feit dat er ook veel verkeer naar de winkel gaat per ov, fiets of te voet. Het bedrag zou hoger uitpakken als thuisbezorging meer met elektrische bestelauto’s zou gebeuren en pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur zouden staan.

Ook vinden met thuisbezorging aanzienlijk minder verkeersongevallen plaats, zegt KPMG. Tijdens een reis van en naar een fysieke winkel gebeuren aanzienlijk meer ongelukken omdat per pakket meer meters worden gereden. Een pakket laten bezorgen is hierdoor veel veiliger.

Uitgaande van het feit dat Nederlanders 127 miljoen pakketten per jaar aanschaffen, kan jaarlijks € 14,5 miljoen aan schade door verkeersongevallen worden voorkomen door alle pakketten thuis te laten bezorgen. Ook qua tijd boekt de consument met online winkelen een enorme winst. Door de gecentraliseerde aanpak kost een pakket bezorgen gemiddeld 2,74 minuten. Voor een aankoop in de fysieke winkel is een consument 13,63 minuten kwijt. Online shoppen is dus voor wat betreft de aflevertijd per pakket vier keer zo efficiënt.

Ondanks het feit dat online winkelen steeds populairder wordt, zijn er consumenten die er nog altijd de voorkeur aangeven om niet via het internet te winkelen. Onderzoeker Van Term van KPMG: “Zo’n 30% van de Nederlanders kiest ervoor om niet online te winkelen. De bezorgdheid over veiligheid en privacy vormt de belangrijkste overweging om dit niet te doen. We praten dan over ruim één miljoen mensen. Als 20% van hen zou kunnen worden bewogen om wel online te winkelen, zou dit de digitale economie € 160 miljoen extra omzet per jaar opleveren.’

“En gezien de stijgende omzetgroei van webwinkels zijn de effecten op de langere termijn nog groter. Ook in dit kader is het dus van groot belang om te investeren in de veiligheid van het kopen op het internet.”

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.