Amersfoorts college: boeteregen autoluwe binnenstad komt door navigatiesysteem
In Amersfoort werden vorig jaar bijna 50.000 boetes uitgeschreven voor rijden waar dat niet mag. Dat is een derde van alle prenten voor deze overtreding in Nederland. Volgens het gemeentebestuur moesten automobilisten wennen aan de autoluwe binnenstad. Ook denkt het college dat automobilisten teveel hun navigatiesystemen hebben gevolgd en daarbij te weinig op de borden hebben gelet. “En navigatie houdt geen rekening met venstertijden.”
Dat staat in antwoorden op raadsvragen door de VVD, waarover RTV Utrecht schrijft. Nergens in Nederland is er zo vaak bekeurd voor rijden waar dat niet mag als in Amersfoort. Een derde van alle bekeuringen voor het vergrijp is uitgeschreven in de stad. Volgens de VVD is “hier blijkbaar onvoldoende duidelijk is dat bepaalde straten of gebieden niet ingereden mogen worden”. “Overtredingen moeten beboet worden, tegelijkertijd moeten we er alles aan doen om overtredingen te voorkomen”, zo schrijft de fractie.
“Wennen”
Ruim 25.000 keer werd er iemand in de binnenstad van Amersfoort bekeurd. “Het is een feit dat automobilisten moesten wennen aan de autoluwe binnenstad en het verbod die binnen te rijden”, zo schrijft het college. In het begin kregen automobilisten daarom alleen een waarschuwing. Ook denkt het gemeentebestuur dat mensen teveel hun navigatie gevolgd hebben, in plaats van de borden.
Het college neemt een aantal maatregelen om het tij te keren. Het autoluwe gebied wordt op een paar plekken heringericht, waarbij het duidelijker moet worden waar je wel en niet in mag rijden. Op De Kamp mogen mensen er soms wel in en soms niet. Daar komt een bord met rood en groen licht, zodat mensen beter kunnen zien of ze toegang hebben.
Autoluwe binnenstad
Sinds 2021 is de binnenstad van Amersfoort autoluw. Het doel van die maatregel was om een binnenstad te maken die “leefbaar, levendig, aantrekkelijk en veilig is voor bewoners, ondernemers en het winkelend publiek”. Een jaar geleden werd het besluit geëvalueerd. Ook toen besloot het college de bebording te verbeteren. “De bebording is juridisch weliswaar juist, maar leidt voor de incidentele weggebruiker toch tot enige onduidelijkheid”, zo schreef het gemeentebestuur toen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?