Aanbesteding

Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen 35.000 extra laadpunten

Foto van een elektrische auto die aan het opladen is
Een elektrische auto laadt op. Foto ter illustratie Shutterstock, Irina Shatilova

De komende vier jaar komen er in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Daarvoor heeft MRA-Elektrisch, een samenwerkingsverband van de provincies, voor 74 gemeenten een aanbesteding gedaan. Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies gaan de laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.

“Het aantal elektrische auto’s groeit als het goed is de komende jaren door ”, licht Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland toe. “Met deze gezamenlijke aanbesteding zijn wij op die groei voorbereid. De gunning gaat naar drie partijen die ook goed gekeken hebben naar hoe de nieuwe generatie laadpalen moet functioneren en eruit moet zien,” aldus Olthof.

Omdat de laadpalen niet ongebruikt op straat moeten staan, komen ze er alleen waar elektrische rijders erom vragen. Ook als uit de data blijkt dat een laadpaal drukbezet is, worden er laadpalen in de buurt bijgeplaatst.

Kleur kiezen

De drie winnaars van de concessie onderscheiden zich volgens de aanbestedende partij onder andere met hun ideeën voor de functionaliteit en het ontwerp van de laadpaal. De nieuwe laadpalen moeten minder plek innemen en passen in het straatbeeld. Gemeenten hebben de mogelijkheid om te kiezen voor een specifieke kleur.

Ook is er sprake van ‘slim laden’ bij de nieuwe laadpalen, zo meldt MRA-elektrisch. Dat wil zeggen dat er vooral wordt geladen als het rustiger is op het elektriciteitsnet, op momenten waarop er veel groene stroom (zonne- of windenergie) wordt opgewekt en de stroomprijs laag is. Dit gebeurt automatisch: als de auto aan de stekker zit, wordt het tempo van het opladen aangepast aan het tijdstip. Op drukke momenten gaat dat dan langzamer. Naar verloop van tijd wil MRA-elektrisch dat automobilisten financieel gaan profiteren van slim laden. Als zij ervoor kiezen om op een rustig moment te laden kunnen de laadpaalexploitanten hen namelijk een lager tarief bieden.

Netcongestie

Met de aanbesteding is ook geanticipeerd op netcongestie. Op plekken waar de vraag naar elektriciteit te groot is, kunnen de laadpaalexploitanten het vermogen van de laadpalen tijdelijk verminderen. Ook het slim laden helpt om elektriciteitsverbruik te besparen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink