onderzoek

CROW: deelmobiliteit blijft groeien, maar gaat autobezit niet vervangen

Beeld: een mobiliteitshub in Rotterdam
Een mobiliteitshub in Rotterdam ProMedia, Laura Houtenbrink

De markt voor deelmobiliteit groeit en de spreiding neemt over het land toe. Dat concludeert kennisplatform CROW in een jaarlijkse rapportage over deelmobiliteit. Maatschappelijke veranderingen, zoals de verschuiving van bezit naar gebruik door jongere generaties, dragen bij aan de groei. Het kennisplatform denkt echter dat deelmobiliteit autobezit niet volledig gaat vervangen.

Het aanbod van de meeste vormen van deelmobiliteit groeit. Het aantal deelbakfietsen is het meest gestegen met 65 procent. Dat vervoersmiddel is ook het nieuwst. “De meeste aanbieders zijn nog geen vijf jaar actief in Nederland.” Daarnaast is het aantal deelauto’s in 2023 toegenomen met 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook zijn er steeds meer deelfietsen in Nederland, dat aantal is gestegen met 10 procent. Alleen de hoeveelheid deelscooters is sterk afgenomen met 29 procent. “Die afname is grotendeels toe te schrijven aan het faillissement en de doorstart van één van de drie aanbieders”, zo schrijft het kennisplatform.

Toekomst

CROW denkt dat het aanbod van deelmobiliteit zal blijven groeien. Het kennisplatform onderscheidt verschillende maatschappelijke en technologische ontwikkelingen die bijdragen aan deze groei. Zo verkiezen jongere generaties op meerdere vlakken gebruik boven bezit. Dat geldt voor vervoer, maar ook voor kleding bijvoorbeeld. Ook de verstedelijking en de bevolkingsgroei dragen bij aan de vraag naar deelmobiliteit. Hetzelfde geldt voor technologische vooruitgang, zoals elektrische sloten die gebruikers kunnen openen via een app. Overheden zien de vraag naar deelmobiliteit toenemen en stimuleren dit door bijvoorbeeld deelmobiliteit mee te nemen in ruimtelijke ontwikkeling.

Auto-georiënteerd

“Ondanks deze positieve ontwikkelingen blijft onze samenleving overwegend auto-georiënteerd”, zo schrijft het kennisplatform. “Het veranderen van deze mentaliteit is vaak een uitdaging, en maatregelen die het autobezit ontmoedigen kunnen op weerstand stuiten.” Daarom denkt CROW dat deelmobiliteit autobezit niet volledig gaat vervangen. Deelmobiliteit zal eerder onderdeel worden van een mobiliteitssysteem waar reizigers meerdere vervoersmiddelen benutten. “Om deze integratie te bevorderen, spelen mobiliteitshubs, Mobility as a Service (MaaS) en geïntegreerde ticketsystemen een cruciale rol.”

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink