Hogere boete

Actiegroep trekt aan de bel over onverzekerde scooters: hoog ongevalsrisico

Beeld: vrouw op scooter in Amsterdam
Actiegroep Scootervrij wil dat onverzekerde scooters een hogere bekeuring krijgen Shutterstock, Erik Laan

Vier procent van de scooters in de vier grootste steden van Nederland is niet WA-verzekerd, blijkt uit onderzoek van actiegroep Scootervrij. In Amsterdam is dat zelfs 9 procent. Volgens de groep een groot probleem, omdat scooters relatief veel verkeersongevallen veroorzaken. In een brandbrief roept Scootervrij demissionair minister Mark Harbers (IenW) op overtreders harder te bestraffen.

Scootervrij onderzocht meer dan 1400 scooters in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Per stad werden drie- tot vierhonderd scooterkentekens ingevoerd in de RDW-kentekencheck, waarin vermeld staat of een voertuig verzekerd is.

Snorfietsen (scooters die maximaal 25 km/u rijden) zijn in Amsterdam en Rotterdam vaker onverzekerd dan bromfietsen (scooters die maximaal 45 km/u rijden). Amsterdam spant de kroon met 9 procent onverzekerde snorfietsen. “Dit gaat om gigantische aantallen. Alleen in Amsterdam rijden al meer dan tweeduizend onverzekerde snorfietsen”, aldus Collin Molenaar van Scootervrij.

Boete verhogen

Officieel moet een scooter verzekerd zijn, maar volgens Mollenaar is dat niet altijd lonend voor scooterrijders. “Bepaalde groepen scooterbezitters – met name jonge mensen die in een grote stad wonen en een nieuwe scooter bezitten – betalen een relatief hoge verzekeringspremie”, zo schrijft hij in de brandbrief. “Voor deze groep is de huidige boete voor het niet hebben van een WA-verzekering veel lager dan de verzekeringspremie.” Scootervrij roept demissionair minister Mark Harbers dan ook op de boete te verhogen.

Volgens Mollenaar is het van groot belang dat scooters verzekerd zijn, omdat ze relatief de meeste verkeersongevallen veroorzaken. “Scooterrijders vormen een groot risico voor andere verkeersdeelnemers, waarvan met name voetgangers en fietsers kwetsbaar zijn. De WA-verzekering voor scooterrijders is essentieel om de materiĂ«le schade en de letselschade te dekken die scooters veroorzaken.”

Overlijdensrisico

Volgens Saskia de Craen van SWOV heeft de actiegroep een punt. “Brom- en snorfietsers hebben samen het hoogste ongevalsrisico”, legt zij uit. “Ze hebben het hoogste risico om ernstig letsel op te lopen, drie keer meer dan een fietser. Ze hebben, samen met motorrijders, ook het hoogste overlijdensrisico.”

Daarbij plaatst De Craen wel een belangrijke kanttekening: “Ze raken vooral zĂ©lf gewond bij zo’n ongeval.” Zo’n groot risico vormt de scooter dus niet voor andere verkeersdeelnemers. Ook gaan de ongevalscijfers maar tot 2021. “Het effect van de invoer van de helmplicht voor de snorfiets is daar dus niet in meegenomen.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink