Zwolle worstelt met scooter-exodus, aanbieders willen geld zien
Deelmobiliteit komt maar niet van de grond in Zwolle. Slechts weinig inwoners maken gebruik van het scooteraanbod en het regent klachten over parkeeroverlast. Gevolg: drie van de vijf bedrijven die in 2022 een vergunning kregen, hebben zich al teruggetrokken. Het gemeentebestuur heeft een plan opgesteld dat deelmobiliteit een zetje in de rug moet geven. Aanbieders willen echter in de eerste plaats subsidies zien.
Het gemeentebestuur vindt het onwenselijk als aanbieders vertrekken vanwege tegenvallende vraag: “Dit heeft negatieve gevolgen voor de continuïteit en betrouwbaarheid van het aanbod aan deelmobiliteit in een stad”, zo valt te lezen in de beslisnota van de Strategie Deelmobiliteit.
Het plan moet aanbieders ‘adequate handvatten’ bieden om het aanbod op de lange termijn te waarborgen, stelt de gemeente. Aanbieders van deelscooters mogen bijvoorbeeld snellere scooters (tot 45 km/u) aanbieden. Die zijn sinds de invoer van de helmplicht voor snorfietsen populairder geworden.
Tegelijkertijd wil de gemeente minder afhankelijk zijn van de markt. “Dit kan mogelijk bijvoorbeeld door deelmobiliteit als concessie in plaats van vergunning uit te geven of het zelf aan te bieden als gemeente.” Een andere optie die op tafel ligt, is het stimuleren van particuliere deelinitiatieven van bewoners.
Het gemeentebestuur wil deelmobiliteit daarnaast aantrekkelijker maken voor gebruikers. Zo moeten microhubs en geofencing parkeeroverlast van deelscooters en -fietsen tegengaan. Om te voorkomen dat de stad weer overspoeld wordt door deelvoertuigen, wil de gemeente overaanbod tegengaan. Aanbieders moeten de voertuigen gefaseerd introduceren afhankelijk van het gebruik. Ook wil de gemeente deelmobiliteit aan de man brengen door onder andere probeercampagnes op te zetten.
Aanbieder wil subsidie
Ondanks al die plannen willen aanbieders vooral dat er subsidies komen, blijkt uit een rondgang door VerkeersNet. Dat is nu nog geen duidelijk onderdeel van de Zwolse strategie. “Het is scheef dat er steeds meer gevraagd wordt van aanbieders, terwijl we niet de middelen krijgen om dat voor elkaar te krijgen”, aldus een woordvoerder van deelscooteraanbieder Felyx. Felyx is nog actief in Zwolle.
“Gemeenten vragen ons bijvoorbeeld om een slecht lopende buslijn te vervangen. Maar als de bus slecht loopt, waarom zouden deelscooters dan wel uitkomst bieden”, vraagt de woordvoerder zich af. “En dat terwijl ov-bedrijven wél subsidie krijgen.”
Ook aanbieder Check, die zich terugtrok uit Zwolle, denkt dat subsidie kan helpen om de toenemende kosten te dekken. “Een mogelijke oplossing zou bijvoorbeeld een regionale aanpak in een concessie-achtige vorm kunnen zijn, waarbij ook gesproken kan worden over financiële middelen”, zegt een woordvoerder. “Hiermee heeft een overheid meer grip en de aanbieder meer bestaanszekerheid zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid van de dienst voor de gebruiker.”
Check is tot nu toe niet te spreken over de Zwolse aanpak: “Er wordt gesproken over het stimuleren van deelmobiliteit, maar we zien weinig concrete initiatieven om dit te bewerkstelligen. We wachten de concrete uitwerking van deze plannen af en blijven hierover in gesprek met de gemeente.”
Bedenkingen
Ook lokale partijen hebben hun bedenkingen bij de plannen. Zij zijn veel minder positief over deelmobiliteit dan het gemeentebestuur: “Deelscooters en -fietsen veroorzaken veel overlast en zijn onvoldoende duurzaam”, zo schrijven zij in een motie.
De partijen willen daarom dat aanbieders opdraaien voor de kosten van de bouw van mobiliteitshubs.
Het gemeentebestuur hoopt dat de raad deze motie verwerpt. “De inrichting van de openbare ruimte is een gemeentelijke taak.” Ook Check is ontevreden met de motie. “Dat leidt juist weer tot extra kosten voor de aanbieder.
Lees ook:
- Vervoerregio Amsterdam pleit voor regionale aanpak deelmobiliteit
- Nijmegen slaagt er niet in deelmobiliteit betaalbaar te maken
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Die zin over die buslijn slaat de spijker op z’n kop. Deelscooters zijn perfect om te kannibaliseren op goede openbaar vervoer-verbindingen. Die worden daardoor (nog) minder rendabel. Ze zijn helemaal niet goed als oplossing voor buitengebieden met slecht ov. Dat staat ook letterlijk in het rapport van de gemeente Amsterdam over deelmobiliteit. De aanbieders willen graag in De Pijp verhuren maar niet in de uithoeken van Nieuw-West…