risico-gestuurde aanpak

VVN: ‘Verlaag snelheid naar 60 km/u op delen provinciale wegen’

Snelheid provinciale wegen
Op plekken waar provinciale wegen niet voldoen aan de inrichtingseisen, zou volgens Veilig Verkeer Nederland de maximum snelheid omlaag moeten. Veilig Verkeer Nederland

Op de delen van provinciale wegen waar niet voldaan wordt aan de inrichtingseisen van het CROW, zou volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) een snelheidsverlaging van 80 naar 60 kilometer per uur ingevoerd moeten worden. Van alle dodelijke verkeersongevallen gebeurt jaarlijks 41 procent op 60- en 80-kilometerwegen. Met de Provinciale Statenverkiezingen voor de deur, vraagt de VVN aandacht voor dit type wegen, waarvoor provincies als wegbeheerder verantwoordelijk zijn.

“De snelheid speelt vaak een rol bij ongevallen en dat geldt zeker ook voor 60- en 80-kilometerwegen”, zo stelt VVN. “Deze wegen zijn over het algemeen niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 centimeter afstand, 80 kilometer per uur gereden mag worden”.

Het gaat de verkeersveiligheidsorganisatie niet om de volledige 7400 kilometer aan provinciale weg, wil woordvoerder Rob Stomphorst benadrukken. “We pleiten voor een snelheidsverlaging op de delen die niet volgens de CROW eisen zijn ingericht. Maar ook in de handhaving mag een tandje worden bijgezet. Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Terwijl de 60- en 80-kilometerwegen de meeste ellende veroorzaken”, aldus Stomphorst. “Ook BOA’s zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren.”

Onveilige infrastructuur

Het aantal ongevallen op N-wegen baart zorgen, reageert een woordvoerster van de ANWB, maar de snelheid verlagen is niet de juiste oplossing. “Het gevaar zit in de inrichting van de wegen”, zegt ze. De infrastructuur op provinciale wegen is vaker onveilig. Als voorbeeld noemt de zegsvrouw het gebrek aan vangrails, korte opritten of het missen van een middenberm. “Er is maatwerk nodig om te kijken welke maatregel op welke weg werkt. Daarin zien wij kansen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.