‘Onbelaste reiskostenvergoeding omhoog is geen goed idee’

Geld. Foto: iStock / darkojow
Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Na bijna een jaar onderhandelen werd vandaag het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. Hadden ze er maar een halve dag langer over gedaan. Want is het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding nou wel zo’n goed idee? Dit zal leiden tot hogere CO2-uitstoot en meer files, schrijft Jos Hollestelle, expert duurzame en flexibele mobiliteit, in zijn blog.

BLOG – We maken het reizen van en naar het werk interessanter. En dan met name voor de automobilist. De OV-reiziger kon immers al de werkelijke kosten voor het OV onbelast vergoed krijgen; dus die had geen last van duurder wordende treinkaartjes. De automobilist die op, zeg 40 kilometer woont, wordt gecompenseerd voor de stijgende brandstofprijzen. Maar was dit niet een mooi moment om vanuit deze onvrede over de hoogte van de vergoeding de automobilist te verleiden met het OV te reizen? Te carpoolen, hem te laten investeren in een speed pedelec, of wellicht zou deze toch maar wat vaker thuiswerken.

Lente-akkoord

Een jaar of negen geleden stonden we op een totaal ander kantelpunt. Toen was er in het Lente-akkoord zelfs sprake van de afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding. Het effect hiervan zou zijn dat de CO2-uitstoot en filedruk zou verminderen. Er werd zelfs een afname van 15,5 procent in voertuigverliesuren voorspeld en een reductie van 2,5 procent in de CO2-uitstoot van mobiliteit. Forenzen zouden vaker thuiswerken, vaker de fiets pakken en meer carpoolen.

Door de vele commotie haalde de maatregel het niet. Vacaturewebsite Jobbird zag na aankondiging van de maatregel dat er 20 tot 30 procent meer zoekopdrachten waren voor banen dichterbij huis. De reacties op functies vanaf 50 kilometer van huis namen zelfs drastisch af.

Laten we het anders doen

Door stijgende brandstofprijzen de onbelaste vergoeding verhogen? Nee laten we het anders doen! Laten we hopen dat dit voornemen in behandeling in de Kamer nog een aanpassing krijgt. Ik doe alvast een schot voor de boeg:

  • Schaf de onbelaste reiskostenvergoeding af. Maak een uitzondering voor reizen met het OV.
  • Verlaag de bijtelling voor de fiets van 7 procent naar 0 procent
  • Investeer in P+R voorzieningen om van auto op het OV over te stappen.

Dus kortom, laten we omzien naar elkaar en vooruitkijken naar de toekomst door juist niet de vergoeding omhoog te gooien, maar deze af te schaffen. Dan behaal je ook voor 2030 als we met rekeningrijden gaan beginnen grote resultaten op doorstroming en duurzaamheid.

Lees ook:

Auteur: Jos Hollestelle

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.