KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart

Rotterdam CS, Delftse Poort. Foto: Jan Kok/Boomerang
Parkeren in Rotterdam wordt vanaf volgend jaar duurder. Foto: Jan Kok/Boomerang

Er zijn extra indicatoren nodig om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren en evalueren van brede welvaart. Mobiliteit heeft een grote impact op de leefbaarheid en veiligheid, door bijvoorbeeld geluidshinder of verkeersonveiligheid. Daar wordt nu nauwelijks naar gekeken in de Monitor Brede Welvaart van het CBS of in evaluaties van mobiliteitsbeleid. Dit blijkt uit een analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “KiM: veranker mobiliteit beter in het monitoren van brede welvaart”

Pat Rick|08.12.21|14:29

In de Randstad gaan de regionale spoorlijnen over naar RER, zoals de Hoekse Lijn en Hofpleinlijn. Daarvoor krijgt de NS de regionale lijnen in de provincie terug, waardoor er een betere integrale vervoersoplossing in Nederland worden geboden (en er betere alignment van belangen geeft, voor bijv. de Maaslijn). En een betere aansluiting op het Internationale treinverkeer. NS trekt zich (nu al) terug van buitenlandse deelnemingen (Schotland, Duitsland). NS heeft platte en bedrijfsmatige organisatie

Pat Rick|08.12.21|14:23

Binnen de Randstad is OV vraaggedreven. Buiten de randstad wordt het bepaald door het rooster/klok en kalender. Streekvervoer maakt dan ook gebruik van de HOV-busbanen. Buiten de randstad speelt individueel vervoer een belangrijkere rol. Daar is nog wel beperkte plaats voor auto’s, terwijl de wijken in de randstad vol staan met auto’s en een autoloze lifestyle gekozen moet worden

Pat Rick|08.12.21|14:22

Het KiM moet nadenken wat we concreet moeten doen om Nederland mobiel te houden ipv monitoring en KPIs. Beschouw de Westelijke Randstad als één metropool waar een soort metro of RER (geen bussen, HOV of BRT) de ruggengraat is van OV. Het zorgt voor hoogwaardig, snel en hoogfrequent vervoer binnen het metropolitaanse gebied, waar bussen (of HOV, BRT) de metro feedert. In Utrecht is de ruggengraat tram + HOV, in Eindhoven is er brainportlijn + HOV. Kijk hoe andere metropolen (NY, Londen) dit doen!