‘Denk bij gebiedsontwikkelingen op tijd na over mobiliteitshubs’

Doorgaande weg Den Haag
Foto: inge

Mobiliteitshubs kunnen het gebruik van slim en duurzaam vervoer bevorderen en daardoor zorgen voor lagere parkeernormen. Toch komt mobiliteit bij gebiedsontwikkeling vaak te laat om de hoek kijken. Het is noodzakelijk dat gemeenten en ontwikkelaars op tijd nadenken over de vervoersbehoefte bij een nieuwe wijk of ruimtelijke ontwikkeling. En dan niet alleen over de huidige vraag, maar ook die van de toekomst. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Denk bij gebiedsontwikkelingen op tijd na over mobiliteitshubs’”

Pat Rick|15.09.21|15:59

Neem nu de ontwikkeling van Havenstad, 70.000 woningen+bedrijvigheid moet zeer goed OV krijgen. Men twijfelt of het wel een metrostation zal krijgen en laat mensen daar liever 1,5 km lopen naar Isolatorweg. Dan kopen ze liever een auto. Denk integraal en ga niet (financieel) sub-optimaliseren. Hubs+metro kunnen zorgen voor een autoloze lifestyle. Kijk naar Londen. Daar stopt men 20 miljard in 1 nieuwe metrolijn, gelijk het groeifonds dat loopt te zeuren of doortrekkken N/Z-lijn wel rendabel is.

Pat Rick|15.09.21|15:59

Het voorbeeld voor Havenstad moet Nordhavn zijn in Kopenhagen, voor 50.000 woningen en bedrijven. Goed ontsloten door OV, eigen metro, met goede architectuur. Waarom kan men niet Remko Koolhaas of een andere vermaarde architect vragen om dit te ontwerpen? En dan zorgen dat een goede metroaansluiting krijgt, bijvoorbeeld op een nog te bouwen metrolijn naar Zaanstad (met design-metrostation)? Het zou goed zijn om die eerst te bouwen en dan pas Havenstad, zodat je geen inpassingsproblemen hebt.