‘Thuiswerken neemt noodzaak voor investeringen in infra niet weg’

Combiplan Nijverdal BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie
Combiplan Nijverdal, combinatie van verkeer en provinciale weg N35 en spoor met station in een verdiepte ligging en tunnel door Nijverdal.

Het pleidooi om eens een tweede keer na te denken over investeringen in extra asfalt en spoor is een gevolg van ‘coronabijziendheid’. Zelfs als mensen structureel blijven thuiswerken, is meer geld nodig voor infrastructuur. Dat benadrukt de Mobiliteitsalliantie. De mobiliteitspartijen wijzen op andere rapporten die wel degelijk aangeven dat de vraag naar mobiliteit in de komende decennia zal gaan groeien.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “‘Thuiswerken neemt noodzaak voor investeringen in infra niet weg’”

Pat Rick|15.09.21|16:37

@Marinus: veel metropolen zoals Londen, New York of Tokyo hebben bewezen dat metro icm bus het meest (tijd)efficiënt is. Waarom zou Nederland speciaal zijn? De verspilling is nu gigantisch met files en gaan straks het pre-coronaniveau voorbij. Regio A’dam gaat gewoon vastlopen en bestaande oplossingen zoals nog meer bus, trein of BRT gaan gewoon niet helpen. Is geprobeerd. Wat is je specifieke CBS-document waar je naar verwijst? Metro moet naar hogere frequenties zoals 1 keer per 2 min zoals NY

Marinus Reips|13.09.21|11:04

Zodra er één sneltram- of metrolijn bij komt verdwijnen altijd meerdere gewone OV-lijnen of ze gaan niet meer van buitenwijk naar centrum, maar naar een station in de buitenwijk waar passagiers moeten overstappen. Reistijd voor lopen naar haltes en overstappen worden langer, maar tellen niet mee. Gevolg: mensen kiezen voor auto i.p.v. OV, zie cbs.nl. Stop met deze gigantische verspilling van gemeenschapsgeld. OV-reistijden kunnen en moeten korter, maar niet met prestigieuze metrolijnen.

Pat Rick|10.09.21|10:32

belangrijk blijven. Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.

Pat Rick|10.09.21|10:18

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer