Voordelen van thuiswerken voor het woon-werkverkeer

Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie
Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Twee miljard minder afgelegde kilometers voor woon-werkverkeer, zeker één miljard aan financiële baten per jaar en een afname van het aantal verkeersdoden en zwaargewonde verkeersslachtoffers. Dit zijn enkele voordelen als thuiswerken na de coronacrisis een blijvertje is. Dat blijkt uit een berekening van CE Delft in opdracht van Natuur en Milieu.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Voordelen van thuiswerken voor het woon-werkverkeer”

Pat Rick|09.09.20|13:19

Een uitgelezen kans om de Lelylijn aan te leggen en deze door te trekken als snelle trein naar Bremen/Hamburg en dan verder naar de Kopenhagen/Malmö via de Fermarnbelttunnel (in aanleg). Het belang van de Wunderline wordt groter en afspraken met Duitsland moeten moeten zorgen voor investeringen vanuit DeutschlandTakt. Groningen moet bereikbaar zijn binnen 1 uur en een kwartier en grote plaatsen zoals Drachten verdienen een station.

Pat Rick|07.09.20|12:49

Laat er ook een soort Randstadrail/metro voor A’dam zijn. Dit heeft effectief geholpen in de region Rotterdam/Den Haag. De Hoekselijn is succesvol gebleken met veel meer reizigers dan gepland. Het OV moet een autoloze lifestyle mogelijk maken. Kijk naar New York of Singapore. Het OV moet zodra een vaccine beschikbaar is nog meer mensen aantrekken met meer frequenties. Trein maar vooral metro kan hiervoor zorgen. Men moet zorgen dat forensen snel, vaker kunnen reizen, bijv door Wobke-Wiebes-fonds

Pat Rick|07.09.20|12:47

De metropoolregio Amsterdam heeft 2,5 miljoen mensen. Stockholm heeft met 2 miljoen een uitgebreidere metro, dit vaak is uithakt in het hardste steen. De lijnen lopen tot 35 km buiten het centrum. Warschau met 2,7 miljoen heeft pas sinds 1995 metro en nu al meer bereik. Boekarest is kleiner en armer en heeft toch meer metro. Het ontbreekt aan een integrale visie op OV in die regio, die systematisch gerealiseerd wordt. Zoals er al eerder is geconstateerd is er te weinig samenhang in OV-projecten