Met aanvullende regels kan de Stint voor nieuwe schooljaar weer de weg op

Stint in Amsterdam FOTO Stintum
Stint in Amsterdam FOTO Stintum

Ministerie, RDW en de fabrikant van de Stint zetten alles op alles om de nieuwe Stint bij aanvang van het nieuwe schooljaar weer op de weg te krijgen. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. De bedoeling is dat er tijdelijk weer tien kinderen mee vervoerd mogen worden. Totdat definitief nieuwe regels gaan gelden voor de gehele voertuigcategorie waar de Stint onder valt. Daarna mogen er maximaal acht kinderen in zitten. De minister en de kinderopvangsector hebben een convenant opgesteld om de veiligheid tot die tijd te waarborgen.

Tien kinderen was altijd al het maximum, maar de minister wil dit aantal in het kader van de veiligheid verlagen naar acht. Dat is een van de afspraken in het nieuwe toelatingskader voor de voertuigcategorie bijzondere voertuigen, waar de Stint, maar ook diverse soorten steps onder vallen. Het gaat om tijdelijke regels. Definitieve eisen liggen er volgens de minister niet voor 2020.

Harde afspraken

De minister gaf, bij in de toelichting van de nieuwe tijdelijke regels, aan dat ze wil kijken of acht zitplaatsen toch niet kan veranderen in tien zitplaatsen. Ze wil dan wel, zei ze, harde afspraken met de kinderopvang maken over een rijvaardigheidstest en veilige routes.

Met die toezegging wil de minister de kinderopvang-sector tegemoet komen. Die stelt dat acht zitplaatsen te weinig is, en dat de kinderopvang daardoor meer voertuigen moeten inzetten of dat kinderleiders en -leidsters vaker heen en weer moeten rijden. Met de tegemoetkoming moet de sector beter in kunnen spelen op de nieuwe regels.

Onafhankelijke commissie

De ‘harde voorwaarden’ om toch tien zitplaatsen toe te staan, liggen er nu. Zo moet een bestuurder minstens 18 jaar oud zijn, een rijvaardigheidstraining hebben gevolg en gebruik maken van veilige routes. Een onafhankelijke commissie gaat toezicht houden op de naleving van de afspraken. Deze afspraken staan overigens los van de toelating van de aangepaste Stint op de weg. Dat moet nog gebeuren.

Sinds oktober mag de Stint de weg niet meer op. Dit vanwege het dodelijk ongeval met de Stint vorig jaar september in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. Uit daaropvolgend onderzoek van TNO bleek dat het voertuig onveilig is. De onderzoeksorganisatie stelde zes veiligheidseisen op en op alle punten faalt het voertuig.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.