EU-Parlement: zelfrijdende auto vraagt om meer Europese wetgeving

Om de komst van zelfrijdende voertuigen te versnellen en in goede banen te leiden, zijn meer Europese afspraken nodig. Daarvoor pleit de commissie vervoer en toerisme van het Europees Parlement. Rapporteur Wim van de Camp roept om wetten en richtlijnen op gebied van privacy, data delen, technische normen voor voertuigen en infrastructuur, ongevalsregistratie en kunstmatige intelligentie.

De Europese Commissie moet met wetgeving komen voor het beschermen van gegevens, de toegang tot gegevens en de beveiliging computersystemen, onderstreept Van de Camp namens het Europees Parlement. Hij wijst op een resolutie van eerder dit jaar met eenzelfde strekking. Volgens Van de Camp moet de Commissie het delen van voertuig- en routegegevens vergemakkelijken met “robuuste regelgeving” en door “obstakels weg te nemen”.

Landsgrenzen

Er moeten, vervolgt Van de Camp, technische normen voor voertuigen en infrastructuur ontwikkeld worden, afgestemd op internationaal, EU-, en nationaal niveau. De basis hiervan moet een “open en technologieneutrale benadering” zijn. De technische normen moeten zorgen voor een “naadloze grensoverschrijdende interoperabiliteit.” Met andere woorden: zelfrijdende voertuigen moeten zonder problemen landsgrenzen over kunnen gaan.

Van de Camp en zijn transportcommissie pleiten verder voor wetgeving die voorzieningen voor gebeurtenisregistratie verplicht. Zeg maar een soort zwarte doos in de auto die alles vast legt. Vergelijk het met het eCall-systeem in nieuwe auto’s, dat automatisch contact op neemt met de hulpdiensten na een ongeluk. Zo’n zwarte doos is nodig om “duidelijkheid te scheppen en de snelle afhandeling mogelijk te maken van aansprakelijkheidskwesties”.

Ethische vraagstukken

Ze vragen de Europese Commissie ook om – samen met belanghebbenden – ethische richtsnoeren te ontwikkelen voor kunstmatige intelligentie en beveiligingssystemen. Dat moet helpen bij de ontwikkeling van een samenhangende visie op en aanpak van ethische vraagstukken.

Naast meer wetgeving vraagt de transportcommissie van het Europees Parlement ook aandacht voor andere urgente kwesties rond de zelfrijdende auto. Rijdt straks iedereen in een autonoom voertuig, dan raken steden verstopt, ziet de commissie. Daarom onderstrepen Van de Camp en zijn collega’s het belang van auto- en rittendeelsystemen en de ontwikkeling van andere (toekomstige) oplossingen.

Onvoorzichtigheid

Ze maken zich ook zorgen over de onachtzaamheid van veel bestuurders van auto’s met verregaande rijtaakondersteuning. Ze zien een grote mate van onvoorzichtigheid en roepen op tot verder onderzoek naar de veiligheid van dit soort auto’s, het benadrukken van de rol van de bestuurder en de risico’s die zijn verbonden aan eventuele vertraagde interventie.

Gezamenlijk optrekken en plannen maken rond de zelfrijdende auto is belangrijk, benadrukt de transportcommissie. Door samen te werken kan de EU een leidende rol vervullen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.