1,25 miljard voor leefbaar en bereikbaar houden van Antwerpen

Antwerpen van boven. Foto Stad Antwerpen
Foto Stad Antwerpen

De Antwerpse ring wordt flink aangepakt. Een comité heeft achttien projecten geselecteerd die de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de stad moeten bevorderen. De overkappingsprojecten, fietsbruggen en groen- en parkprojecten zijn samen goed voor een investering van 1,25 miljard euro. Het stadsbestuur en het Havenbedrijf leggen hiervan 250 miljoen op tafel. Ook de Vlaamse regering betaalt mee.

Dit is het resultaat van het ‘Toekomstverbond’ dat de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en diverse burgerbewegingen in maart vorig jaar sloten. Daarmee zagen ze af van een conflictmodel en aanslepende juridische procedures. De partijen waren het namelijk oneens over de uitvoering van een nieuwe verbinding tussen beide Schelde-oevers en aanpassing hiervoor van de Antwerpse ring.

Congestie

De achttien projecten zijn gekozen uit een langere lijst met 31 stuks. Bij de keuze is rekening gehouden met de impact op de luchtkwaliteit, geluidsreductie, ecologie, klimaat en mobiliteit. De projecten omvatten onder meer de aanleg van twee nieuwe parken.

Essentieel hierin zijn de fietsinfrastructuur in de nieuwe groenbuffers en fietsbruggen over de E17 en over de Schelde. Door de congestie van het woon-werkverkeer grijpen almaar meer mensen uit de provincie naar een elektrische fiets om zich naar hun arbeidsplaats in Antwerpen-stad te begeven. Maar de reeds beschikbare fietsroutes hebben een beperkte capaciteit.

Verkeersproblemen

Sommige projecten zullen vermoedelijk tijdens hun uitvoering voor verkeersproblemen zorgen. Zo verdwijnt het viaduct naast het Sportpaleis, doordat het noordelijke deel van de Ring wordt verlaagd om de aanleg van latere overkappingen mogelijk te maken.

De Ring wordt in een sleuf parallel aan het Lobroekdok aangelegd. In het zuiden van de stad krijgt ook de A12 een overkapping, over een lengte van 620 meter. Alles samen wordt er zowat 3,25 kilometer autosnelweg overkapt. Verschillende werkzaamheden zouden al begin 2019 van start kunnen gaan.

Koen Mortelmans/Nieuwsblad Transport

Auteur: Koen Mortelmans

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.