Station Lelystad Centrum maakt “grote kans” om Rijksmonument te worden
Station Lelystad Centrum is in de race om de status van Rijksmonument te behalen. Volgens de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) maakt het station uit 1988, samen met nog eens duizend andere panden, “grote kans” om een Rijksmonument te worden.
Het station, dat zich kenmerkt met typische jaren-tachtigarchitectuur met veel kleur en staal, springt er volgens de RCE tussenuit omdat het de wederopstanding van de Nederlandse Spoorwegen zou symboliseren.
Lelystad verlost NS van identiteitscrisis
De RCE zegt dat NS ten tijde van de bouw van het station in een identiteitscrisis zat, die mede door de opening van station Lelystad Centrum werd doorbroken. Tegenover Omroep Flevoland vertelt architectuurkenner Lieke Droomers van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, dat NS zichzelf in de jaren tachtig opnieuw moest uitvinden. De files op de snelweg namen toen toe, maar er werd ook steeds meer gebruik gemaakt van de trein. NS had een nieuw en frisser imago nodig en een nieuw station kon daar bij helpen, blikt Droomers terug.
Volgens Droomers, die gespecialiseerd is in moderne architectuur na 1965, werd station Lelystad Centrum het voorbeeld van de herontdekking van de stationsarchitectuur. De RCE roemt het station van Lelystad om de bijzonderheden die het station onderscheiden van andere stations. Het ontwerp is postmodernistisch en elke kleur heeft volgens de RCE z’n eigen functie. Het dak is rood, de pilaren zijn blauw en de lampen zijn groen: typische kleuren die populair waren in de tachtiger jaren.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
Peter Kilsdonk
Station Lelystad Centrum is een postmodernistisch ontwerp van architect Peter Kilsdonk, die veel stations voor NS heeft ontworpen in de jaren tachtig en negentig. Voorbeelden van de hand van Droomers zijn de stations van de Flevolijn in Almere en Lelystad: Almere Centrum, Almere Muziekwijk, Almere Buiten, Almere Parkwijk en Lelystad Centrum. Het station van Lelystad heeft al de status van gemeentelijk monument.
Andere stations die Droomers heeft ontworpen staan in Zaandam, Oss en Doetinchem. Eind jaren tachtig was Droomers ook verantwoordelijk voor de restauratie van station Wolvega en werkte hij aan de integratie van station Schiphol Airport met de luchthaventerminals. In 1993 ontwierp Droomers zijn laatste NS-station: het kruisingsstation Duivendrecht.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?