Ministerie wil belastingregels voor leasefiets versimpelen

De belastingregels voor fietsen van de zaak moeten simpeler. Dat zei Staatssecretaris Menno Snel van Financiën in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Matthijs Sienot (D66). De versimpeling moet het aantal leasefietsen doen groeien.

Mensen die een auto of een fiets van de zaak ook privé mogen gebruiken, moeten over de waarde van dit voordeel belasting betalen. Voor auto’s van de zaak is dit ‘relatief eenvoudig’, schrijft Snel. Maar voor fietsen van de zaak is dat lastiger volgens hem. Eigenaren moeten per geval het werkelijke voordeel berekenen. In de praktijk betekent dit dat ze het aantal privé gefietste kilometers vermenigvuldigen met de kilometersprijs van de fiets.

Simpeler

Dat kan dus simpeler, vindt Snel. Hij overlegt momenteel met de branche hoe die nieuwe fiscale regeling er uit moet zien. De uitwerking daarvan wordt meegenomen in het pakket Belastingplan 2019, waarna de maatregel in 2020 in werking kan treden. De branche hoopt dat Snel aansluit bij het huidige bijtellingspercentage voor de elektrische auto. Dat is 4 procent.

De versimpeling moet het aantal leasefietsen doen groeien. Hoeveel daar nu van zijn, weet het miniserie niet. Snel beroept zich op de branche, die stelt dat er ‘zeer beperkt gebruik’ gemaakt wordt van de regeling. Het aantal mensen dat hun leaseauto privé gebruikt, heeft het ministerie wel op de korrel: 720.000 in 2016.

Groeien

Het aantal fietsen mag wat betreft Snel groeien. Hij noemt het ‘een duurzaam en efficiënt alternatief’ voor de auto of het OV. Bovendien brengt het gebruik van de fiets gezondheidsvoordelen met zich mee, schrijft hij.

De nieuwe regels moeten volgens Snel ook aantrekkelijk worden voor mensen die zowel een auto als een fiets van de zaak hebben. Zo kunnen ze een aantal dagen in de week de fiets in plaats van de auto naar het werk te pakken, stelt de staatssecretaris.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.