‘Ik ben erg enthousiast over onze nieuwe metro-achtige busdienst’

Wethouder Frits Huis. Foto: gemeente Almere

Mobiliteit is geen onderwerp dat alleen in de landelijke en provinciale politiek behandeld wordt. Wethouders hebben vaak een duidelijke zienswijze op de bereikbaarheid en het vervoer van hun stad. Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart delen verschillende wethouders hun visie op mobiliteit. Vandaag Frits Huis, wethouder in Almere voor lokaal verkeer en vervoer, inclusief Openbaar Vervoer

Het belangrijkste dat Frits Huis (Leefbaar Almere) naar eigen zeggen heeft bereikt de afgelopen jaren is de aanbesteding van een nieuwe OV-concessie. Op 10 december vorig jaar is Keolis Connexxion opgevolgd in en rond Almere. Het is het sluitstuk van een lang proces. Al vanaf het moment dat Huis vier jaar geleden aantrad, hebben hij en en de afdeling verkeer er keihard aan gewerkt. Afgelopen jaar is de knoop doorgehakt.

Het ging niet allemaal van een leien dakje, vertelt Huis. Om te beginnen waren er begin 2016 verschillende steengooi-incidenten en een overval waarvan de daders inmiddels gepakt en berecht zijn. Dit zorgde voor veel onrust en stakingsacties waren het gevolg. “Onderhandelingen over nieuwe voorwaarden verliepen stroef”’, zegt Huis. “Maar er is een akkoord gekomen waar iedereen, ook de bonden en de chauffeurs, best tevreden over zijn”.

Flinke verschraling

Daarnaast moest de gemeente Almere rekening houden met een flinke verschraling van het vervoersaanbod in de nieuwe concessie. “Connexxion had zich heel erg verkeken op de inschrijving destijds. Dus wij gingen ervan uit dat nieuwe vervoerders met hele voorzichtige biedingen zouden komen. Wij rekenden op een teruggang van zo’n 25 tot 35 procent van het vervoersaanbod.”

Maar, zo meldt Huis opgewekt: de teruggang is, zeker binnen Almere, beperkt. Hij is erg enthousiast over wat Keolis heeft geleverd. “In de spits rijden ze elke 5 minuten, overdag acht keer per uur – het is een soort metro-systeem. Het gaat ook nog eens om nieuwe bussen, 107 stuks, waarvan zeven elektrisch.” Over het algemeen zijn reizigers en chauffeurs enthousiast, zegt Huis. Maar hij erkent dat ze even moesten wennen. Dat bussen bijvoorbeeld strak op tijd moeten rijden en dus niet even kunnen wachten op een verlate passagier, dat waardeerde niet iedereen gelijk.

Grote projecten

Ook voor de komende jaren liggen er grote projecten op stapel. Huis wijst erop dat er 60.000 woningen bij komen in Almere en dat het nodige moet gebeuren om die allemaal goed te ontsluiten. Hiervoor is geld van het Rijk beschikbaar, vertelt hij.

Ook de fietspaden in de stad worden aangepakt. Gestart is met het Spoorbaanpad, Almere’s langste fietspad. Eind dit jaar moet het klaar zijn, en helemaal aangepast aan de eisen van de tijd.

Lees ook de andere afleveringen van deze serie:
Mario Jacobs (GroenLinks, Tilburg): ‘We stellen asfalt niet meer centraal, maar de gebruiker’
John Aarts (VVD, Maastricht): ‘Ondertunneling A2 in Maastricht grootste verkeersproject in tweeduizend jaar’
Pieter Litjens, (VVD, Amsterdam): ‘We moeten flink investeren in openbaar vervoer’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.