Amsterdam krijgt milieuzones voor dieseltaxi’s, dieselautobussen en brom- en snorfietsen

Amsterdam is vanaf 1 januari 2018  drie milieuzones rijker. De stad voert dan een milieuzone in voor dieseltaxi’s en dieselautobussen en brom- en snorfietsen. Tot nu toe heeft nog geen enkele stad een milieuzone voor deze voertuigen.

Voor dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2008 en ouder geldt dat ze straks geen toegang meer hebben tot de milieuzone. Dit geldt voor alle taxi’s, dus ook die van buiten Amsterdam.

Dieselautobussen en -touringcars hebben geen toegang meer met een DET van 2004 en ouder. De milieuzone is ook van toepassing op autobussen en touringcars die een buitenlands kenteken hebben of die ingezet worden voor openbaar vervoer.

De milieuzones voor taxi’s en bussen gelden voor het gebied binnen de Ring A10, uitgezonderd stadsdeel noord en een aantal bedrijventerreinen.

Bebouwde kom

Ook voor brom- en snorfietsen met 4-takt- en 2-taktmotoren gaan strengere regels gelden. Gemotoriseerde tweewielers met een DET van 2010 of ouder komen de milieuzone niet meer in. Deze geldt in de hele bebouwde kom, uitgezonderd de dorpen in landelijk Noord (Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp).

Tot 1 mei volgend jaar geldt voor alle nieuwe milieuzones een waarschuwingsperiode. Overtreders worden gedurende deze periode aangeschreven op de overtreding door middel van een persoonlijke brief. Pas vanaf 1 mei worden er ook boetes uitgedeeld.

Luchtvervuiling

Reden voor de instellen van de milieuzones is luchtvervuiling terugdringen. Het stadsverkeer is een grote veroorzaker van de luchtverontreiniging, en Amsterdam wil daar samen met alle weggebruikers iets tegen te doen. Uiteindelijk wil de stad in 2025 zoveel mogelijk uitstoot-vrij zijn.

Met de invoering van de milieuzones weert de gemeente de meest vervuilende voertuigen uit de stad. Sinds 2009 heeft Amsterdam een milieuzone voor bepaalde vrachtwagens en sinds dit jaar geldt er een voor bepaalde bestelauto’s. En daar komen dus de milieuzones voor taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen bij.

Strenger

Amsterdam is hiermee strenger dan de drie andere steden met een milieuzone. Tot nu toe heeft nog geen enkele stad een milieuzone voor dieseltaxi’s en dieselautobussen en brom- en snorfietsen. Utrecht en Rotterdam hebben ‘alleen’ een milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s en vrachtwagens op diesel. Het gaat in deze steden overigens om personenauto’s op diesel met een datum eerste toelating van 2000 en ouder.

Arnhem heeft een milieuzone voor oude vrachtwagens en krijgt er vanaf 1 januari 2019 een voor diesel-personenauto’s van 2003 en ouder.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.