Utrecht onderzoekt milieuzone voor bromfietsen

utrechtUtrecht neemt in 2016 verschillende maatregelen om de overlast van brom- en snorfietsen in de stad tegen te gaan, waaronder invoering van een milieuzone voor deze voertuigen.

Vanaf maart 2016 moeten alle bromfietsen (maximumsnelheid 45 km/uur) op de rijbaan rijden. Op dit moment is dit al het geval op meer dan 80 procent van de 50 km/uur wegen in de stad. Daarnaast heeft het ministerie van Infrastructuur & Milieu in november 2015 het voornemen uitgesproken helmplicht in te voeren voor snorfietsen (maximumsnelheid 25 km/uur). De Tweede Kamer lijkt daar overigens nog niet enthousiast over, blijkens een commissievergadering van de Kamer van 8 december jl. Als het doorgaat, biedt dit steden als Utrecht wel de mogelijkheid om naast bromfietsen ook snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen.

Voordat de gemeenteraad een besluit kan nemen over het eventueel uitbreiden van de milieuzone naar brom- en snorfietsen, moet nog wel het nodige onderzoek worden gedaan met het oog op het handhaven van een dergelijke zone. Bij invoering van zo’n zone zouden alleen nog volledig elektrische brom- en snorfietsen de stad in mogen.

Ook bespreekt de gemeente met de sector de mogelijkheden voor een sloop- en vervangingssubsidie voor brandstof brom- en snorfietsen. Deze subsidie is bedoeld om de financiële gevolgen van deze milieuzone te compenseren en gebruikers de kans te bieden op tijd hun vervuilende voertuig te vervangen door een schoon exemplaar.

In 2016 heeft de gemeente de mogelijkheid om hinderlijk of gevaarlijk geparkeerde brom- en snorfietsen te verwijderen. De kosten hiervan komen voor rekening van de eigenaar. Ook wordt in afstemming met de politie en Bovag het grootschalig informeren over en handhaven op de maximumsnelheid voor brom- en snorfietsen voortgezet.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.