Amsterdam breidt reikwijdte milieuzone uit

Het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders wil de verduurzaming van de hoofdstad versnellen. Dat moet onder gebeuren door een verdere stimulering van elektrisch vervoer, slimme distributie en de uitbreiding van de milieuzone naar andere typen voortuigen.

Dit staat in de Agenda Duurzaamheid die het college heeft vastgesteld.

Amsterdam wil haar koploperspositie op het gebied van elektrisch rijden behouden en streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. Dat wil het college bereiken door het aantal elektrische oplaadpunten uit te breiden van 1.000 naar 4.000. Verder komen er twee nieuwe cargohubs, overslagpunten voor goederen, aan de rand van de stad.

Om de uitstoot van roet en stikstofdioxide verder terug te dringen, zal per 1 januari 2017 de bestaande milieuzone voor vrachtwagens ook gelden voor bestelauto’s van vóór 2000. Uiterlijk 1 januari 2018 gaat deze regeling ook gelden voor de oudere taxi’s en touringcars. Alleen taxi’s met minimaal euro 5 diesel en touringcars minimaal euro IV diesel mogen de stad dan nog in.

De bussen van het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB rijden uiterlijk in 2026 uitstootvrij. Het college wil ook de mogelijkheid onderzoeken van zonering voor vervuilende scooters.

De aandacht voor roet is nieuw. Achterliggende gedachte is dat het college niet langer de normen maar de gezondheid van de individuele Amsterdammer centraal stelt. Voor roet gelden nog geen normen, maar die stof is wel degelijk schadelijk.

De Agenda Duurzaamheid wordt in januari in de gemeenteraad behandeld.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.