Parkeergarages Amsterdam duur en krap

parkeergarageParkeergarages in Amsterdam zijn relatief duur en krap, vergeleken met garages in andere Europese landen. Dat concludeert de ANWB na een internationaal  onderzoek naar parkeergarages in Europa.

De ANWB nam, in samenwerking met haar Europese zusterorganisaties, in totaal ruim 60 parkeergarages onder de loep in elf verschillende landen, waaronder vier garages in Amsterdam.

Doordat auto’s de afgelopen jaren gemiddeld steeds breder worden, moet een parkeervak minimaal 2.50 meter breed zijn om nog fatsoenlijk uit te kunnen stappen en beschadigingen aan andere auto’s te vermijden. In meer dan een derde van de onderzochte garages was het vak slechts 2,30 meter breed en in zes garages waren de vakken nog smaller. In Amsterdam bleek in het ergste geval het parkeervak slechts 2,20 meter breed te zijn. Ter illustratie: een Golf VII uit 2012 is al 2,03 meter breed. Twee garages in Amsterdam zaten onder de minimum norm van 1.90 meter hoogte.

Nieuwe parkeergarages worden in Nederland volgens de nieuwste NEN-normen gebouwd en voldoen aan eisen als ruime parkeerplekken (2.50 meter) en voldoende hoogte (2.10 meter). Bij renovatie van bestaande garages ziet ANWB nog wel mogelijkheden tot verbetering van parkeervakken.

Om parkeerkosten beheersbaar te houden pleit de bond ervoor om in alle parkeergarages de mogelijkheid te bieden per minuut parkeertijd te betalen in plaats van per (half) uur. Soms worden er via internet goedkopere parkeertarieven aangeboden. De ANWB adviseert haar leden daarom vooraf op internet te informeren naar parkeerlocaties en -tarieven.

Met het onderzoek willen de ANWB en haar zusterclubs exploitanten van parkeergarages stimuleren om nog beter in te spelen op de wensen van hun klanten.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.