Geen 2+1-wegen meer

n50In Nederland is na een pilot met 2+1 inrichting op de N50 besloten voorlopig geen nieuwe 2+1 stroomwegen aan te leggen. Verlengde invoegstroken na kruispunten zijn een beter alternatief.

Dit blijkt uit een evaluatie door Royal HaskoningDHV.

Eind 2006 startte Rijkswaterstaat met een proef met de 2+1 weg op de N50 tussen Hattemerbroek en Kampen¬-Zuid. Het gaat om een weg met drie rijstroken waarbij de middelste rijstrook als inhaalstrook met een lengte van circa 1500 m om en om aan een van beide rijrichtingen is gekoppeld.

Het idee was dat de extra rijstrook het comfort en de verkeersveiligheid voor de weggebruikers verhoogt. Je kunt immers makkelijker inhalen. Boven kent zo’n oplossing beperkt ruimtegebruik en geen tracéwetprocedure of MER-plicht.

Maar anders dan gedacht neemt de capaciteit niet toe, door turbulentie aan het einde van de inhaalstrook als gevolg van invoegend verkeer. Ook klagen met name vrachtwagenchauffeurs over gevaarlijk inhaalgedrag aan het einde van de inhaalstrook.

Maar de belangrijkste reden om de oplossing niet vaker in te zetten is volgens Dr. Ir. Geertje Hegeman van Royal HaskoningDHV – die het onderzoek brengt tijdens het Nationaal Verkeerskunde Congres – dat de comfortwinst van de 2+1 inrichting in Nederland met relatief korte afstanden tussen aansluitingen, ook bereikt kan worden met verlengde invoegstroken na kruispunten. ‘Hier is het acceleratieverschil tussen overig verkeer en (lange zware) vrachtwagens en landbouwverkeer het grootst en daarmee is daar ook de behoefte aan inhalen het grootst.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.