Veel bermongevallen zijn te voorkomen

Overdwarse ribbels over de volle breedte van de rijstrook voor gevaarlijke bochten kunnen bermongevallen met een kwart terugdringen. De ribbels moeten daarvoor wel ruim voor de bocht worden aangebracht, omdat de bestuurder anders geen tijd meer heeft om in te grijpen. Dat stelt de SWOV naar aanleiding van een onderzoek naar bermongevallen.

Voor haar onderzoek analyseerde de SWOV bijna negentig bermongevallen in Zuid-Holland en Zeeland. Overdwarse ribbels zou een bijdrage kunnen leveren aan de reductie van maximaal 26% van de bermongevallen uit de studie in Zuid-Holland en 34% voor de bermongevallen die in de Zeeuwse studie zijn bestudeerd. De SWOV stelde naar aanleiding van het onderzoek een top-5 op van infrastructurele maatregelen die de meeste winst zullen opleveren als het gaat om reductie van het aantal bermongevallen:
– rijsnelheden handhaven of de snelheidslimiet verlagen;
– geprofileerde, akoestische kantstreep aanbrengen of een geprofileerd verhardingsvlak in de redresseerstrook aanbrengen;
– obstakels verplaatsen tot buiten de obstakelvrije zone of deze obstakels verwijderen;
– flauwere taludhellingen aanbrengen;
– afschermingsvoorzieningen aanbrengen .

Uit het onderzoek blijkt dat bij circa 20% van de bermongevallen afleiding, in en buiten de auto, een belangrijke rol speelt: de automobilist die bezig is een cd te wisselen, iets van de vloer opraapt, kijkt naar iets dat naast de weg gebeurt, etc. In ongeveer 25% van de gevallen speelde ‘risicovol gedrag’ een rol. Hierbij ging het vooral om jonge, onervaren mannelijke automobilisten die te hard door een slecht aangekondigde bocht gaan of inhalen waar dat eigenlijk niet kan en vervolgens tegen een te dicht bij de weg staande boom of ander obstakel botsten. Vermoeidheid, slaap of een black-out speelde een rol bij 15% van de bermongevallen. Dit ging vooral om redelijk ervaren bestuurders (tot 40 jaar) of juist oudere bestuurders (65+). In het eerste geval is er vaak sprake van vermoeidheid. Bij ouderen lijkt een medische oorzaak vaak een rol te spelen. Ook gebeuren er bermongevallen doordat de automobilist schrikt en plotseling het stuur omgooit. Dit kan zijn door een overstekend dier, een tegenligger of verblinding door de zon. Dit speelde bij ongeveer 15% van de bermongevallen.

Andere mogelijkheden om het aantal bermongevallen terug te dringen moeten gezocht worden in maatregelen gericht op bestuurder en voertuig. Hierbij valt te denken aan een intelligente snelheidsadapter (ISA) voor jonge beginnende automobilisten, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en voorlichting over de risico’s van afleiding tijdens het autorijden.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.