Amsterdam bezuinigt fors op P+R

Amsterdam gaat fors bezuinigen op P+R. Toch komen er 6600 P+R-plekken bij. Dubbelgebruik van bestaande parkeerlocaties moet de geplande nieuwbouw overbodig maken.

Dit jaar parkeren 484.000 auto’s op één van de zeven P+R-parkeerterreinen nabij de ring A10. Bezoekers reizen vandaar de stad in met het openbaar vervoer of een gehuurde fiets.
Er was €70 miljoen uitgetrokken voor nieuwbouw van P+R-voorzieningen. (Gemiddeld was voor een P+R-plek €47.000 gereserveerd).  Dat wordt nu teruggeschroefd naar €10 miljoen. Daar tegenover wil men P+R met maximaal 6600 goedkope parkeerplaatsen uitbreiden door dubbelgebruik van bestaande parkeerlocaties, zoals bij de RAI (als er geen evenementen zijn), de VU (in weekenden als poliklinieken dicht zijn) en Schiphol (buiten vakantieperiodes). Ook wil men extra ruimte creëren waar P+R goed gebruikt wordt en/of de vraag toeneemt: P+R Noord realiseren bij eindhalte Noord/Zuidlijn en P+R Station Sloterdijk uitbreiden. Dit gebeurt op beide plekken met een simpel parkeerterrein op maaiveldniveau.
Verder worden de gratis OV-kaartjes afgeschaft. Een bezoek aan het centrum van Amsterdam is voorwaarde om voor het P+R-tarief in aanmerking te komen. De controle wordt geautomatiseerd. De gemeente maakt afspraken met het GVB over een gereduceerd OV-tarief. De gemeente gaat Park+Bike (fietsverhuur op sommige P+R-terreinen) niet meer zelf exploiteren, maar aan marktpartijen overlaten. Ook komt er een proef waarbij Amsterdammers die op de wachtlijst voor een parkeervergunning staan tegen het P+R-daltarief gebruik kunnen maken van P+Rvoorzieningen waar capaciteit beschikbaar is (Gaasperplas, World Fashion Centre, Zeeburg). 1.200 Amsterdammers hebben aangegeven hier belangstelling voor te hebben. Tenslotte gaat men onderscheid maken tussen doelgroepen. P+R-bezoekers die na 10 uur arriveren, betalen € 1,-. In de spits betalen forenzen € 8,- exclusief OV-kaartjes. Dit zorgt voor betere spreiding van verkeer en trekt extra bezoekers naar de stad, aldus de gemeente. Van de huidige P+Rgebruikers is 44% spitsreiziger. Het is de bedoeling dat zij meer gebruik gaan maken van een regionale P+R waardoor de verkeersdruk op de A10 in de spits minder wordt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.