Meetrekkende groene golf op Weg van de Toekomst

bron: WURCK Architecten

Een gereconstrueerde weg voorzien van de nieuwste technische snufjes met een duurzaam karakter. Dat is de Weg van de Toekomst die vanaf 2011 in Brabant wordt aangelegd. De N329, die loopt vanaf de rijkswegen A50/A59 tot aan de Maas, wordt in opdracht van de gemeente Oss en de provincie Noord-Brabant opgewaardeerd. Van Gelder gaat dit project in combinatie met Ballast Nedam uitvoeren onder de naam Pro N329. De kosten bedragen 45 miljoen euro. De combinatie gaat zes kilometer van de huidige N329 reconstrueren naar een weg met twee rijbanen, ieder voorzien van twee rijstroken. Het nieuwe gedeelte zal bestaan uit talloze innovatieve oplossingen.  Bijvoorbeeld Flowman. Dat is een systeem –  een doorontwikkeling van Odysa – dat ervoor zorgt dat het verkeer op de N329 vloeiend kan doorlopen. Automobilisten krijgen tijdens het rijden continu informatie over hun snelheid door middel van groene led-lampjes die langs de weg zijn geplaatst. De lampjes leiden de automobilisten als het ware door het verkeer en dit zorgt voor een betere doorstroming. ‘Het principe is gebaseerd op een zwerm spreeuwen die samen vliegt, maar toch niet botst’, aldus de wegenbouwer Van Gelder. Het idee is overigens niet helemaal nieuw. In Scandinavië wordt het al toegepast om een groene golf voor fietsers mee aan te geven.
Zonnepanelen uitgeveord als bomen leveren per jaar 100.000 kilowattuur op. Langs de weg wordt daartoe 2650 m² fotovoltaïsche panelen ingepast in de vorm van PV-bomen, PV-bloemen en een PV-veld. Genoeg om bijvoorbeeld het stroomverbruik van de verkeersinstallaties te compenseren. Langs de gehele route wordt verder oriëntatieverlichting aangelegd. Deze lichtmasten kunnen naar wens (bijvoorbeeld ’s nachts) gedimd of zelfs uitgezet worden. Ook kunnen ze worden aangepast aan de weerssituatie op dat moment. Het project bevat verder een aantal kunstwerken, houten geleiderails en een bijzonder groenplan. De combinatie heeft de ambitie om de langste border van Nederland te realiseren.
In het project staat het compenseren van de CO2-uitstoot hoog op de agenda. De Combinatie heeft vooraf de CO2-footprint van het werk berekend. Hiermee is precies inzichtelijk gemaakt hoeveel CO2 wordt uitgestoten tijdens de realisatie van het werk. Gedurende de uitvoering wordt deze hoeveelheid CO2 meer dan gecompenseerd. Zo worden bijvoorbeeld alternatieve energiebronnen aangesproken. 
De weg is medio 2013 klaar.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.