Auto twittert gevaren naar medeweggebruikers

Auto’s gaan in de toekomst steeds meer direct met elkaar communiceren. Social networking heeft ook in het verkeer toekomst en auto’s twitteren zelf naar de achterligger dat het plotseling glad is geworden. Dat blijkt bij de presentatie van de resultaten van enkele Europese onderzoekprojecten als Coopers, CVIS en Safespot tijdens Intertraffic 2010.

Het gaart om een demonstratie van zo’n 40 innovatieve systemen die gebruik maken van communicatietechnologie tussen auto en infrastructuur en auto’s onderling.
Niet dat ze allemaal zo spectaculair zijn. Systemen die waarschuwen voor het in de verkeerde richting rijden hebben we eerder gezien. En ook lane departure systemen bestaan al langer. Maar we zien wel steeds vaker dat gebruik wordt gemaakt van tweewegcommunicatie. Niet alleen ontvangt de bestuurder informatie, hij zendt ook zelf gegevens het netwerk in, waar andere automobilisten gebruik van kunnen maken.
Met als een van de interessante toepassingen een social network module waarmee het mogelijk wordt direct te communiceren met medeweggebruikers. Verkeerslicht defect? Een druk op de knop van de Tomtom – versie 2020 – en iedereen in de buurt is op de hoogte. Kuil in de weg, weer een druk op de weg en iedereen die achterop komt is gewaarschuwd.
Maar het kan ook volledig automatisch. Als gedetecteerd wordt inhalen leidt tot een gevaarlijke situaties met een tegenligger, volgt automatisch een waarschuwing. En als het glad is, worden achterop komende auto automatisch ingeseind.  
Verder krijgt de automobilist meer informatie direct in de auto voorgeschoteld. Zo werd tijdens de demonstratie getoond dat informatie op de matrixborden boven de weg direct zichtbaar kan worden gemaakt in de auto.  Bij dit alles wordt gebruik gemaakt van verschillende communicatiekanalen, zoals infrarood, M5 en 3G (UMTS/HSDPA) en nauwkeurige systemen voor positionering.
Voorlopig rijden er alleen nog auto’s rond die zijn volgestouwd met computers en sensoren, die het bovendien tijdens de demonstratie nog regelmatig laten afweten. Dus er zal nog wel de nodige tijd overheen gaan voordat al dergelijke toepassingen echt productierijp zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.