Tweestrooksweg met inhaalstroken goedkoop alternatief

Maximum snelheid omlaag op N50
Maximum snelheid omlaag op N50

In het buitenland zoals in Zweden, Finland, Duitsland, Ierland en Engeland kent men het wegtype al langer. Een weg met drie rijstroken waarbij de middelste rijstrook als inhaalstrook met een lengte van circa 1500 m om en om aan een van beide rijrichtingen is gekoppeld.

Eind 2006 is Rijkswaterstaat met een proef gestart met de tweestrooksweg met inhaalstroken op de N50 tussen Hattemer broek en KampenĀ­Zuid. En de ervaringen zijn positief.

De mening van de Nederlandse weggebruikers kwam overeen met die van de wegebruikers in landen als Duitsland, Engeland, Zweden, Finland en Ierland. Ook in ons land vinden de weggebruikers het wegtype 2+1 een comfortabele en veilige weg.

Wel klagen chauffeurs van bussen en vrachtauto’s echter over het inhaalgedrag van automobilisten op het eind van de inhaalstrook. De hoop dat er ook een capaciteitsverhoging zou optreden, werd niet bewaarheid.

Volgens CROW is de 2+1 weg een goede oplossing voor enkelbaans regionale stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen die een netwerkfunctie hebben, maar onvoldoende kwaliteit in de verkeersafwikkeling bieden en die tevens niet zo verkeersveilig zijn. Het wegtype 2+1 is een sobere en kosteneffectieve oplossing. Er hoeven geen lange en zware procedures voor doorlopen te worden omdat het gaat om een reconstructie van een bestaande weg, aldus CROW, die over het wegtype een nieuwe brochure heeft uitgegeven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.