EU-project: zelfrijdende auto’s in de stad stap dichterbij

MAVEN beeld Dynniq
MAVEN beeld Dynniq

De verwachte voordelen van geautomatiseerde voertuigen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid kunnen inderdaad behaald worden. Dat komt naar voren in de resultaten van het Europese MAVEN-project. Volgens de betrokken partijen is de drempel voor de invoer van zelfrijdende auto’s in de stedelijke omgeving hiermee verkleind.

De crux blijkt goede communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de wegkant. Hier hebben de betrokken partijen, waaronder Dynniq, op allerlei manieren onderzoek naar gedaan. Onder meer tijdens echte verkeerssituaties in Helmond.

Idee is dat een voertuig bij het naderen van een kruising advies krijgt over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft vervolgens informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan kan de verkeersregelaar de flow op de kruising optimaliseren. Dat werkte goed volgens Dynniq, dat het project leidde.

Groene golf

Naast tests in het echte verkeer hebben de onderzoekers ook simulaties gedaan om de impact op een stad als geheel te onderzoeken. Zouden alle voertuigen in een gebied autonoom zijn, dan neemt de gemiddelde wachtrijlengte nam 39 procent af met het vormen van pelotons. ‘Symbiose’ van de verkeersregelaar met het voertuig leidt tot 27 procent minder verliestijd.

Meer informatie over het project:

Een andere optie die onderzocht is, is het effect van een groene golf – eentje die dankzij die onderlinge communicatie veel effectiever is dan de traditionele variant. Er ontstaat dan een corridor. De gemiddelde wachtrijlengte is dan 73 procent korter, er is 47 procent minder verliestijd en 15 procent minder CO2 uitstoot. Deze onderzoeksresultaten laten het tegenovergestelde zien van wat veel mensen denken: er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.