Zelfrijdende shuttle in Den Haag krijgt startsein

Startsein shuttle Den Haag FOTO HTM
Startsein shuttle Den Haag FOTO HTM

Als één van de eerste grote steden gaat in Den Haag een zelfrijdende minibus rijden. Het gaat om de HagaShuttle, die tussen de OV-halte Leyenburg en de hoofdingang van het HagaZiekenhuis pendelt. Wethouder Mobiliteit en bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Robert van Asten gaf maandag het startsein.

Met de HagaShuttle kunnen bezoekers en patiënten van het HagaZiekenhuis gratis de laatste paar honderd meter afleggen van OV-halte Leyenburg naar de hoofdingang. In de shuttle is plaats voor acht passagiers, waaronder één Haga steward. De minibus is ook te gebruiken voor mensen met een rolstoel. De komst was onlangs al aangekondigd.

Goede samenwerking

Openbaar vervoerder HTM, Rebel en The Future Mobility Network werken voor dit project samen in de Haagse Shuttle BV. Zij gebruiken de ervaring met de HagaShuttle voor het verder ontwikkelen en realiseren van ‘last mile’ oplossingen met zelfrijdende minibussen in de Haagse regio en Nederland.

Het private initiatief is dankzij een goede samenwerking met betrokken partijen als HagaZiekenhuis, gemeente Den Haag, RDW en dankzij de subsidie van MRDH uit het programma automatisch vervoer op de last mile (AVLM) gerealiseerd.”

Meerjarige operatie

De HagaShuttle rijdt voorlopig vier jaar. De HagaShuttle wordt eerst uitgebreid getest. In deze fase worden ook passagiers meegenomen. Belangrijk om te vermelden is dat dit dan niet gelijk al volgens een vaste dienstregeling is maar gedurende een paar uurtjes per dag. Naar verwachting gaat de HagaShuttle in de zomer van 2019 regelmatig rijden.

De directeur van Haagse Shuttle BV, Remco Derksen, benadrukt het belang van uitgebreid testen: “Het testen van de techniek in een korte pilot is voor ons niet bepalend voor het succes. Wij willen denken en doen vanuit de praktijk met een meerjarige operatie.”

Op een paar plekken in ons land rijden al zelfrijdende elektrische minibussen. Echter niet in een drukbevolkte grote stad zoals Den Haag. Verkeersveiligheid vraagt dus extra aandacht. Voor de HagaShuttle is toestemming verleend door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Veiligheidsanalyse

De RDW nam het besluit over een ontheffing, zo stellen de betrokken partijen, na advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De onderzoeksinstelling gaf onafhankelijk advies op diverse onderdelen waaronder verkeersveiligheid, het besluit van de wegbeheerder gemeente Den Haag en een uitgebreide veiligheidsanalyse en grondige testen.

Voor de veiligheid rijdt er altijd een steward mee die zo nodig kan ingrijpen en de minibus stil kan zetten en direct extra ondersteuning kan inroepen. HTM verzorgt de exploitatie, inclusief het technische onderhoud en gaat de bewegingen van de minibus monitoren met hulp van fabrikant Navya. De minibus scant zelf voortdurend de omgeving en rijdt volledig zelfstandig met een veilige snelheid van maximaal 15 kilometer per uur.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.