Elektrische auto bij uitstek geschikt voor particulier markt

e-autoVan alle elektrische auto’s is nu 94 procent zakelijk. De particuliere markt voor elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen. Maar 90 procent van alle auto’s is particulier. Mobiliteitsorganisatie pleiten voor nieuwe subsidieregelingen.

In het actieplan: ‘Maak_elektrisch_rijden_groot’ pleiten de organisaties verenigd in het Formule E-Team voor een gezamenlijk plan van aanpak voor de consumentenmarkt.

Elektrische auto’s zijn bij uitstek geschikt voor particulieren, aldus het rapport, omdat ze aansluiten bij hun rijgedrag. Particulieren rijden kortere afstanden dan zakelijke rijders. En ze hebben direct financieel voordeel als ze die ritten elektrisch rijden, omdat ze hun kilometers zelf betalen.

Hét struikelblok is de komende jaren de hogere aanschafprijs van een elektrische auto. Die ligt nu 9.000 tot 17.000 euro hoger dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. En die zal niet voor 2020 zakken tot het niveau van vergelijkbaar model op benzine of diesel.

Een land als Noorwegen laat zien dat particulieren met gericht beleid overtuigd kunnen worden om elektrisch te gaan rijden. Behalve betere informatie over elektrisch rijden en uitbreiding van het laadpalen netwerk, is het nodig kopers -meer zekerheid te bieden omtrent de accu. Er moet een certificaat ontwikkeld worden om kopers van elektrische auto’s inzicht te geven in de staat van hun batterij. En de koper moet garantie op de batterij krijgen, zo luidt één van de aanbevelingen.

Maar de belangrijkste impuls moet komen van de overheid. Geef kopers van  volledig elektrische auto’s (en dus níet voor nieuwe plug-in hybrides) een tegemoetkoming van 6.000 euro in het eerste jaar (oplopend naar 1.500 euro in het vierde en laatste jaar tot 2020). Daardoor ontstaat er naar verwachting een extra koopstimulans van 2,5 tot 3,5 procent in de nieuwverkoop. Dat gaat om gemiddeld 5.500 volledig elektrische auto’s per jaar.

Ook voor gebruikte elektrische auto’s (niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook plug-in hybrides) vindt men financiële stimulering noodzakelijk. Het voorstel is om een eenmalig oplaadtegoed mee te geven bij elke gebruikte (vaak ex-lease) auto die in Nederland blijft. Daarvan komen er de komende jaren veel op de markt. En tweedehands rijders hebben een uitermate geschikt profiel voor elektrisch rijden. Zij rijden gemiddeld minder dan 13.000 kilometer per jaar.

Met dergelijke maatregelen is de ambitie van de Green Deal Elektrisch Vervoer van april 2016 te bereiken, aldus het E-Team: minimaal 75.000 particuliere elektrische auto’s in 2020. Het gaat om grofweg 50.000 gebruikte elektrische voertuigen en 25.000 nieuwe.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.