Nationaal Congres Contractvervoer

Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer wil taboe doorbreken: ‘Puzzel die we samen moeten leggen’

Marieke Boon
Initiatiefnemer Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer Marieke Boon Foto: Marieke Boon

Marieke Boon en Femke Nannes werken al jaren in het vrijwilligersvervoer. Hoewel ze deze vorm van vervoer niet als het ei van Columbus zien, zien ze dit wel als een wapen in de strijd tegen eenzaamheid. Op 6 oktober in Houten, tijdens Taxi Expo ’22, zullen zij hierover spreken op het Nationaal Congres Contractvervoer. In een uitgebreid interview lichten ze alvast een tipje van de sluier op.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

5 reacties op “Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer wil taboe doorbreken: ‘Puzzel die we samen moeten leggen’”

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:36

Bij de ‘Hollandse Kroon’ werd niet ingetekend op een een aanbesteding door professionele taxibedrijven. Dat maakt duidelijk waar het probleem ligt. Het vertrouwen dat zo’n onderhandeling leidt tot een zinvol tarief en redelijke eisen is er niet meer. Waarom zou men nog de moeite doen. Alles moet voor de laagste prijs en ‘begrip’ voor de manier waarop het werk efficient georganiseerd kan worden, is er bij de Gemeente(n) niet. Uit ‘nood’ voor vrijwilligers kiezen is dan ook gewoon een ‘leugen’.

Stevie W|02.10.22|21:32

@Peter Vriens Inderdaad roept dat vraagtekens op. Frappant eigenlijk dat je als (kleine) ondernemer de subsidies ophoest voor zulke initiatieven en er uiteindelijk werk door verliest omdat ze veel goedkoper kunnen werken. Zoals ik eerder schreef BROODROOF, niks meer en niks minder.

Peter Vriens|02.10.22|14:56

Vrijwilligers”Taxi”diensten horen diensten te zijn zonder winstoogmerk.
Met plms € 0.35 en meer pkm per PERSOON heb je het over winstoogmerk, zeker bij voertuigen met 8 zitplaatsen, en overige, waarvan de aanschaf betaald wordt met div.subsidiegeldden.
Loonkosten zijn er niet.
In de avond en weekenden rijden ze niet wat een probeem is doordat de lokale Taxi Failliet is.
Controle er op is er niet of nauwelijks.
Dergelijke bedrijven een podium geven op een Taxidag roept vraagtekens op.

Stevie W|02.10.22|08:06

Overal zijn werknemers tekort, er wordt zelfs gesproken om deeltijdwerkers financieel te ondersteunen om meer uren te maken. Het aantal zgn. vrijwilligers in taxidiensten, kringloopwinkels en buurthuizen is enorm gegroeid. Kringloopwinkels hebben tegenwoordig vaak nog een vrijwillige fietsenmaker en lunchroom. Met behoud van uitkering vrijwilligerswerk doen is vele malen makkelijker dan gewoon bij een baas werken. Ik heb er maar één woord voor, BROODROOF.

Rex Urban|29.09.22|13:33

Het is nuttig en verhelderend wanneer ILT op de Taixdag zijn visie op het verhaal van het kenniscentrum gaat geven.
Het is uiteindelijk een Taxi, geen vrijwilligers vakbeurs.
Duidelijkheid, wat is vrijwilligers vervoer, wat niet.
Hoe controleer je dat.
Belbussen e.d. worden ook bemand door vrijwilligers en aanschaf bussen betaald met overheidsgeld, zonder enig vergunninkje of wat dan ook.
Deze diensten beconcurreren naast de Taxi, elkaar met Uw belastingeld.
Hoe is het mogelijk?