Fiscale behandeling Uber

Pieter Omtzigt wil nieuw onderzoek na hoorzitting Uber-klokkenluider

ANP - Pieter Omtzigt
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Pieter Omtzigt wil dat er een nieuw onafhankelijk onderzoek wordt ingesteld naar de fiscale behandeling van Uber door de Nederlandse Belastingdienst, naar aanleiding van de hoorzitting van voormalig Uber-lobbyist en klokkenluider Mark MacGann. Dat laat het zelfstandige Kamerlid desgevraagd weten tegenover TaxiPro. Volgens Omtzigt heeft de hoorzitting van vorige week dinsdag nieuwe inzichten opgeleverd.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

6 reacties op “Pieter Omtzigt wil nieuw onderzoek na hoorzitting Uber-klokkenluider”

Duco Douwstra|30.03.23|12:27

Leg dat eens uit Stevie, er is niemand in de hele Taxibranche die zo hard heeft gevochten tegen onrecht zoals woekerwinsten SDU extreme boetes, ik denk dat jij de enige ben die denkt dat ik mij bezig heb gehouden met vriendjespolitiek het tegendeel werd mij eerder verweten. Maar vertel een wat zit jou dwars?

Stevie W|28.03.23|20:05

Ach Duco, toen jij de scepter zwaaide bij de UTC was je toch ook niet wars van vriendjespolitiek ? Dus doe nou niet roomser dan de paus.

Duco Douwstra|28.03.23|17:30

Vakbekwaamheid taxiondernemer afgeschaft zodat alle niet vakbekwame taxichauffeurs als ZZP-er zonder sociaal vangnet geheel voor eigen rekening en risico voor Uber mochten rijden. Ik werkte al medio 1978 met ZZP-ers dat werd mij verboden, ik heb een proces daarover gevoerd tot aan de Raad Van Staten, die veroordeelde omdat mijn pachters niet mochten werken voor eigen rekening op mijn vakbekwaamheid. Daarna heb ik de V.O.F. constructie bedacht. Uber liep natuurlijk tegen hetzelfde probleem aan!

Duco Douwstra|28.03.23|17:21

Vergeet vooral de misdadige UberPop constructie niet!! 18 maanden lang heeft Uber onder toeziend oog van de ILT, IenM en het OM onverzekerd en zonder de wettelijk benodigde vergunningen en onverzekerd personenvervoer verricht. Bij een aanrijding ben je verplicht om te vermelden of er ten tijde van de aanrijding het voertuig werd gebruikt als Taxi, indien je daar géén TAXIVERZEKERING van pl/min € 3000,00 voor hebt afgesloten dekt de verzekering de schade niet. Ook is de vakbekwaamheid …

Stevie W|28.03.23|15:38

Van Rij zal zijn coalitiegenoten niet willen afvallen, alleen met Omtzigt heeft hij wel te maken, die laat zich niet zo makkelijk afschepen. Onze overheid is zo onbetrouwbaar dat ondernemers in ons land heel stevig in de schoenen moeten staan.

Stef Bouwhuis|28.03.23|12:31

Ik heb ook geen enkel vertrouwen in extern ‘onafhankelijk’ onderzoek. Dit type bedrijven vraagt tonnen voor een onderzoek en past de conclusie aan om in aanmerking te blijven komen voor vervolgonderzoek.

Ik denk dat het een onderzoek vanuit de 2e Kamer moet zijn.