Interview

‘Hanteer tarief zorgkantoren om kwaliteit zorgvervoer te waarborgen’

Mark, cliënt van de Hartekamp Groep
Foto: Koos Ramakers

De kosten van het doelgroepenvervoer lopen op. Toch wordt er door overheden steeds minder geld voor vrijgemaakt, wat de kwaliteit niet ten goede komt. Koos Ramakers, projectleider vervoer bij de Hartekamp Groep, maakt van dichtbij mee hoe belangrijk het vervoer is voor de cliënten. Hij pleit ervoor dat er één tariefstructuur wordt gehanteerd om de kwaliteit te waarborgen: namelijk die van de zorgkantoren.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “‘Hanteer tarief zorgkantoren om kwaliteit zorgvervoer te waarborgen’”

Quell Commer|17.05.22|11:24

Dan het financiële deel. Leuk hoor de NZA, maar is lang niet altijd dekkend. Ook Hartekamp komt tekort aan de vergoeding. De geïnterviewde schetst een beeld dat niet klopt. Kosten en dekking zijn per organisatie, per gebied en per client anders. Dit moet je dan ook (heet normaal financieel beheer) berekenen en daarop acteren. Ga vragen om geld, betaal je vervoerder een normaal tarief en de chauffeur een fair loon. Dan kunnen de zandlopers allemaal de deur uit.

Quell Commer|17.05.22|11:22

Ge gelooft toch echt niet wat je hier aan een onzin leest.

Allereerst gaan we de tijdigheid loslaten en werken met een systeem waarbij we de client niet serieus nemen. Niet elke client met autisme is ook verstandelijk beperkt. Of gaat de Hartekamp de horloges afpakken? Streven zou toch altijd moeten zijn omop tijd te rijden, hoe lastig dat soms ook is. Met dit soort truc’s laat je alles los. En hoe reageert thuissituatie hierop, wachten die ook met een zandloper tot ze de aardappelen opzetten?

Peter Vriens|16.05.22|10:05

@ Stef,
Pointer gezien op Tv?
Bedrijven laten zich “uitknijpen” en kunnen niet anders, daar ook zij ten onder gaan.
Het is een overlevings spelletje over de ruggen van het (doelgroepen) vervoer/chauffeurs en nog meer.
Dit is al jaren gaande en zal op korte termijn niet verbeteren wanneer men dit systeem van aanbesteden blijft toepassen.
Nu hoor je Gemeente’s zeggen, bedrijven kunnen geen (onderbetaalde) chauffeurs vinden.
Eigen schuld !
Dat is al 20 jaar gaande, wat een hypocriet verhaal!

Taxi Volendam|13.05.22|12:08

1 tarief zal moeilijk worden, omdat het als kartel werking gezien kan worden.
Vrije keuze voor alle soorten Taxi vervoer zou weer een kans moeten krijgen.
Aanbesteden heeft meer nadelen dan voordelen, dat zien we en waarborgt kwaliteit al helemaal niet.
Op papier misschien maar de praktijk is een andere.
Als voorbeeld: Boodschappen doe je toch ook in de winkel die jij wil, waarom taxivervoer niet?
Aanbestedingen zijn vaak voor meer als 5 jaar.
Intussen is de lokale vervoerder (keuze) weg.

Willem Dubbelman|13.05.22|11:17

Ik zie nu als taxi chauffeur in Rotterdam dat veel chauffeur niet meer willen rijden voor de tarieven die betaald worden en iets anders gaan doen

Stef Bouwhuis|12.05.22|12:31

Lees het positieve in het bericht. Er wordt benadrukt om naar één tarief te gaan, zodat slimpie’s bij veel Gemeenten niet naar een nog lager tarief kunnen ‘uitknijpen’. Dat lijkt me een uitstekend idee!

Die zandloper is zeker niet dom. Een autist zit dan niet verkrampt naar de afgesproken tijd te kijken, maar ziet de zandloper geleidelijk leeglopen. Een hele rustgevende aanloop naar de eigenlijke rit.

Peter Vriens|12.05.22|12:08

je gelooft je ogen niet wanneer je dit leest.
Je klanten op een zandloper laten turen om de tijd te doden.
Er zijn al veel smoesjes langs gekomen de laatste 20 jaar maar dit slaat voor mij alles.
Wanneer je b.v. bij het A.V.L en ook elders kijkt naar wachtende patienten die op een taxi wachtten, dan moeten de verantwoordelijken zich diep schamen.
Je mag wel een zandloper gebruiken zo groot als een emmer.