Rechter oordeelt: ook taxi-zzp’er moet zich aan rusttijden houden

Standplaats Den Haag CS
Bron: TaxiPro (VK)

Een zelfstandig taxichauffeur die zich niet hield aan de verplichte rij- en rusttijden en daarom het bevel kreeg om tijdelijk zijn werk te staken, spande een rechtszaak aan tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens hem zouden de arbeids- en rusttijden niet voor zelfstandigen moeten gelden.  

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Rechter oordeelt: ook taxi-zzp’er moet zich aan rusttijden houden”

Rex Urban|31.05.21|11:58

@ Dennis & Volendam,
U vergeet te melden dat het BCT circus over de €200 miljoen heeft gekost door toedoen van ILT.
Geen van de doelstellingen is er mee bereikt.
Dit kan kennelijk in ons landje, zonder de verantwoordelijken te berispen, wij betalen het gelach.
Je hoort vaak: het is de wet.
Of deze wet met zijn BCT deugt doet er kennelijk niet toe.
Logische denkmensen schort het ook aan bij ILT.
Een anti bureaucratie club is ook hier hard nodig.

Taxi Volendam|31.05.21|11:29

Land in de greep van de bureaucratie.
Lees Opinie in de Telegraaf van hedenmorgen.
Het nut van de Rij en Rusttijden is nooit aangetoond.
Daarbij is de juistheid van opgeslagen gegevens in de Bct in het geding. Die kan bij invoer per vergissing of moedwillig fout ingevoerd zijn.
Dit is er een mooi voorbeeld van:
Op papier heeft deze chauffeur 72 uur gewerkt maar in werkelijkheid is dat natuurlijk onzin.
Drie dagen achtereen werken?, Dat klopt natuurlijk niet.
De werkelijkheid is van belang!

Dennis Sleeswijk|31.05.21|10:32

Wat een verstand. Als hij nog overweegt in hoger beroep te gaan, gaat het hem alleen maar meer kosten want dit heeft geen win kans.
Als ondernemer mag je al meer uren de weg op ten opzichte van je personeel. Maar ook dat heeft grenzen. Binnen de regels heb je ook alle vrijheid je werk in te delen. Toch gelden deze regels voor alle taxi ondernemers en hier van afwijken zou je in mijn ogen ook een economisch delict kunnen noemen naar je mede ondernemers die zich er wel keurig aan houden.