Ultimatum

Staking streekvervoer lijkt onvermijdelijk doordat werkgevers vasthouden aan cao-voorstel

Arriva - bus geen dienst, staking
Arriva-bus buiten dienst door stakingen in het openbaar vervoer. Foto: ProMedia.

De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) geven de vakbonden FNV en CNV vanaf vandaag tot en met dinsdag 31 januari de tijd om in te gaan op het oorspronkelijke cao-voorstel. Doen ze dat niet? Dan schuift VWOV het voorstel van tafel. “Ons bod is na dinsdag echt volledig van tafel”, zegt Fred Kagie, voorzitter van VWOV. “Misschien komen er dan weer stakingen. We gaan niet op basis van een ultimatum van de vakbonden of op basis van stakingen opnieuw aan tafel. Wij blijven bij ons voorstel.”

Het voorstel voor de nieuwe cao in het streekvervoer is 8 procent loonsverhoging voor 2023. Het totale bod van de werkgevers, inclusief andere maatregelen, staat gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11 procent.

“We willen graag dat het gaat om de inhoud”, zegt Kagie. “We bieden een goed en compleet pakket. Het cao-voorstel wat er ligt, is bovengemiddeld hoog. Het is bovendien gedaan door bedrijven in een sector die na twee coronajaren geen reserve heeft. Dit is de grens van het haalbare. We vragen bonden met nadruk om hiervoor niet weg te lopen, maar om onze werknemers deze stappen te gunnen en te gaan voor rust in onze branche en zekerheid voor de reizigers.”

“Het is nodig dat vakbonden kijken naar de totale context en naar de inhoud van het voorstel. We willen het beste voor onze medewerkers en we willen dat de bus blijft rijden en betaalbaar is. Met dit pakket van 11 procent bereiken we dat.”

Stakingen op komst

CNV stuurde woensdag een ultimatum naar de werkgevers. Als de werkgevers daar niet op in zouden gaan, dan zullen de werknemers vanaf 6 februari het werk vijf dagen lang neerleggen. Ook vakbond FNV sluit dan aan. De werkgevers geven nu aan dat ze bij het oorspronkelijke loonbod blijven. De aangekondigde stakingen lijken nu dan ook definitief.

In het ultimatum stelt CNV een aantal eisen, waaronder een “stevige loonsverhoging, een goede ouderenregeling en een aanpak van de hoge werkdruk”. De bond geeft aan dat verschillende voorstellen zijn gedaan om de hoge werkdruk aan te pakken, waaronder extra tijd voor het nuttigen van een warme maaltijd tijdens een late dienst. “Normale voorstellen om het werk beter te maken. Maar de werkgevers schuiven alles van tafel en komen niet met betere oplossingen”, aldus CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

Stakingsbereidheid

“Het openbaar vervoer verstoren met een pakket van 11 procent op tafel, is niet uit te leggen naar onze werknemers en naar reizigers”, zegt Kagie. “De stakingsbereidheid is in onze sector lang niet zo hoog als de bonden zouden willen, of doen voorkomen. Ook als de totale impact meevalt, en het OV deels blijft rijden, zijn de reizigers van wie de bus niet rijdt toch de dupe. Stakingen duperen reizigers op de dag zelf, maar ze hebben ook effect op het behoud van reizigers voor de lange termijn.”

De vakbonden menen dat de stakingsbereidheid hoog is onder de leden. “We zagen bij eerdere stakingen al dat de stakingsbereidheid heel hoog was en die is zeker niet minder geworden”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. “En nu de leden van collega-vakbond CNV ook meedoen, zal de impact zeker groot zijn. En dat is lastig, want de buschauffeurs willen het beste voor hun passagiers, dus gaan liever niet staken. Maar als het zo doorgaat, dan wordt de crisis in het streekvervoer alleen maar groter”, aldus Van der Gaag.”

Cao Multimodaal staakt ook

De vijfdaagse staking heeft betrekking op de grote cao in het openbaar vervoer. De cao Streekvervoer waar ongeveer 13.000 werknemers onder vallen.

Ook de medewerkers binnen de kleinere cao in het streekvervoer gaan binnenkort hoe dan ook weer staken, meldde vakbond VVMC dinsdagavond. Onder de zogeheten cao Multimodaal vallen 1300 medewerkers, met name treinpersoneel van regionale vervoerders als Arriva en Keolis. De bonden voerden de afgelopen tijd gesprekken met de werkgevers, maar het loonbod dat daaruit volgde was niet “noemenswaardig” en “nog steeds te laag”, liet een woordvoerster van de VVMC weten. Wanneer deze nieuwe stakingen gaan plaatsvinden is nog niet bekend, maar volgens de bond zou dat in meerdere regio’s tegelijkertijd zijn.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.