Haarlem pleit bij NS voor extra nachttreinen vanwege succes

NS-Station, Haarlem

De nieuwe nachttreinen tussen Amsterdam en Haarlem blijken populairder dan verwacht. In de eerste drie maanden van 2017 reisden er gemiddeld 100 reizigers per trein op het traject tussen Amsterdam en Haarlem en dat is twee keer zo veel passagiers als werd verwacht. Dit blijkt uit cijfers die vorige week zijn bekendgemaakt door wethouder Sikkema van Haarlem. Daarom pleiten gemeenteraadsleden in Haarlem voor extra nachttreinen.

Daarvoor richten de Haarlemse politici zich in eerste instantie op de NS. “We kunnen ons niet anders voorstellen dan dat de NS ook blij is met deze cijfers”, legt Jasper Drost van GroenLinks uit. “We roepen NS dan ook op reizigers in de nacht tussen Haarlem en Amsterdam serieus te nemen en in de nieuwe dienstregeling van 2018 meer nachttreinen in te zetten.”

Nachttrein

De nachttreinen waren een initiatief van gemeenteraadsleden Robert Berkhout en Jasper Drost van GroenLinks en Floor Roduner van de PvdA. Zij zijn ook degenen die nu pleiten voor extra nachttreinen. “De extra trein op vrijdag- en zaterdagnacht zagen wij als een mooi begin, maar het doel is altijd geweest dat de verbinding tussen Amsterdam en Haarlem de hele nacht goed is”, Floor Roduner. “Het aantal reizigers geeft ons op basis van deze eerste beloftevolle resultaten aanleiding om voor meer inzet van treinen in de nacht te pleiten.”

Haarlem lobbyde al een hele tijd voor nachttreinen richting Amsterdam Centraal en dat werd met ingang van de dienstregeling van 2017 realiteit. Berkhout: “De eerste trein liet gelijk de enorme behoefte naar goede verbindingen tussen Amsterdam en Haarlem in de nacht zien; mooi dat dit zich heeft doorgezet afgelopen maanden”. Overigens zijn de treinen van Haarlem naar Amsterdam in de nachturen wel beduidend minder populair met een bezetting van slechts 30 reizigers per trein.

Uitbreiding

De raadsleden hopen dat het aantal nachttreinen toch wordt uitgebreid. “Het doel is altijd geweest dat de verbinding tussen Amsterdam en Haarlem de hele nacht goed is. Het aantal reizigers geeft ons op basis van deze eerste beloftevolle resultaten aanleiding om voor meer inzet van treinen in de nacht te pleiten”, verklaart Roduner die wens.

Daarvoor is het wel de vraag of het aantal reizigers hoog genoeg is om een extra inzet van treinen te rechtvaardigen. Het is namelijk erg prijzig om nachttreinen te laten rijden, terwijl het gebruik hiervan beperkt is. Momenteel rijden er nachttreinen in de Randstad, van Utrecht naar Amersfoort en naar Arnhem/Nijmegen. Bovendien rijden er extra late treinen tussen de Randstad en Groningen en Drenthe en tussen grote steden zoals van Amsterdam naar Deventer, van Rotterdam naar Zwolle en tussen Utrecht en Eindhoven.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.