Startdatum emissievrije taxizones op losse schroeven
Het voorstel nul-emissiezones voor taxi’s in te voeren is door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Daardoor komt de ingangsdatum van 1 januari 2025 waarop alle als taxi geregistreerde voertuigen uitstootvrij moeten zijn, op losse schroeven te staan. De gemeente Amsterdam stelt de inspraakronde over dit voorstel, die 8 januari zou beginnen, namelijk uit.
Het demissionaire kabinet wil gemeenten de mogelijkheid bieden naast bestel- en vrachtauto’s ook taxi’s te weren uit zero-emissiezones. Door wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zouden gemeenten taxi’s die rijden op fossiele brandstof vanaf 2025 – met inachtneming van een overgangstermijn – de toegang tot die zones kunnen ontzeggen. Het feit dat het voorstel om daarvoor de wet te wijzigen controversieel is verklaard – en nu is geparkeerd – kan vertraging opleveren. De gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Tilburg kunnen voorlopig niet verder met de invulling van hun plannen om uitstootvrij taxivervoer te realiseren. Ze kunnen geen zones instellen. Of het gaat om uitstel of afstel hangt af van de bereidheid van het nieuwe kabinet het ontwerpbesluit opnieuw aan de Kamer aan te bieden.
Gevoelig onderwerp
Een controversieelverklaring is een middel waarmee bepaalde wetsvoorstellen en onderwerpen als controversieel worden aangemerkt en derhalve niet in behandeling worden genomen door de Eerste Kamer, dan wel de Tweede Kamer gedurende de periode waarin het kabinet demissionair is. Het gaat dus om onderwerpen die gevoelig liggen of waarover sterke meningsverschillen bestaan. Dat geldt sinds 20 december ook voor het voorstel over de nul-emissiezones voor taxi’s.
Brief
De Directie Ruimte & Duurzaamheid (team uitstootvrije mobiliteit) van de gemeente Amsterdam volgt de landelijke ontwikkelingen op de voet en informeert taxi-eigenaren en andere belanghebbenden zodra er meer duidelijkheid is. De Amsterdamse taxichauffeurs ontvangen begin januari een brief thuis met uitleg over het uitstel van de inspraakprocedure. Een half jaar geleden kregen chauffeurs met een voertuig dat over emissieklasse 6 beschikt nog het officiële bericht dat zij tot 2028 de tijd zouden krijgen over te stappen op een uitstootvrij voertuig. Bestuurders van emissieklasse 5-auto’s moesten dat voor 2027 hebben geregeld.
Lees ook:
Heel onhaalbaar , taxi’s en vrachtwagens horen gewoon op diesel te rijden.
Onhaalbaar zoals meerdere plannen van dit demissionaire kabinet en gezien de verkiezing uitslag dat er hooguit nog 1 partij vd huidige coalitie zal deelnemen,de overige denken hier veel genuanceerder over,ook zullen er veel meer laadpalen in de wijken moeten komen en als laatste, moeten we ook elektrisch gaan koken en nog veel meer auto’s elektrisch gaan rijden,iets waarvan Tenned nu al gezegd heeft,dat het netwerk dit niet aan kan,dus voor 75 % een utopie dit plan.
Denk dat het 2035 wordt.
Alhoewel ik begrijp dat taxi ondernemers niet heel blij zijn met de veel hogere aanschafprijs van EV voertuigen, denk ik dat het bevorderen van minder vervuilende uitstoot op zich een goede zaak is. Schonere lucht in de Stad kan niemand op tegen zijn.
Natuurlijk vind ik dat die keuze bevorderd en beloond moet worden met aantrekkelijke maatregelen en voordelen en niet met een dwangverplichting voor verandering naar EV’s op een ’te’ korte termijn.
Voor onbepaalde tijd uitstel lijkt me sterk,maar hoe meer uitstel van eind datum hoe beter we kunnen voorbereiden om volledig elektrisch rijden.
In ieder geval goed nieuws vóór vloeibaar brandstof rijders.
Heel goed! Nu nog hopen dat er een fijn – verre van groen – kabinet gevormd wordt die deze onzin een heel eind afzwakt of, beter nog, voor onbepaalde tijd uitstelt.