Politiek

Amsterdamse wethouder biedt excuses aan in debat ‘Weesperknip’

Knip Weesperstraat
De Weesperstraat werd afgelopen zomer voor een aantal weken gesloten voor autoverkeer. Foto: ANP/Ramon van Flymen

De Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) heeft woensdagmiddag in een debat haar excuses aangeboden aan de gemeenteraad voor het verloop van de zogeheten Weesperknip afgelopen zomer. “Sorry dat ik de raad niet goed heb kunnen informeren”, zo zei ze, nadat bijna de hele oppositie kritiek had geuit op de proef met de afgesloten Weesperstraat.

De oppositiepartijen, behalve Partij voor de Dieren en Lijst Ahmadi-Veldhuyzen, uitten hun kritiek in een interpellatiedebat. Zo’n debat komt niet vaak voor en gaat over een onderwerp dat niet op de agenda staat voor een vergadering.

Excuses

Onder meer VVD, JA21 en CDA vonden dat Van der Horst niet “in control” was als wethouder, omdat de proef niet goed genoeg voorbereid zou zijn en omdat waarschuwingen van nood- en hulpdiensten de wethouder niet bereikten. JA21 en FVD vroegen om excuses.

“Er zijn bepaalde inschattingen gemaakt die anders hadden gemoeten”, erkende de wethouder, die zei dat de focus in het team van ambtenaren te veel op oplossen lag en “te weinig op bestuurlijk informeren”. Ook gaf ze toe dat de voorbereiding van de proef niet goed was gegaan en dat er meer gesprekken gevoerd hadden moeten worden met nood- en hulpdiensten. Onder meer coalitiepartijen PvdA en GroenLinks vonden dat de wethouder zich goed verdedigde en “lerend vermogen” toonde.

Waarschuwingen

Vorige week meldde Het Parool dat de gemeente meerdere keren was gewaarschuwd voor vertragingen van bijvoorbeeld ambulances, brandweer en politie. Ook waren er meerdere incidenten met nooddiensten bekend bij de gemeente, terwijl Van der Horst in een eerder spoeddebat zei dat het slechts om één incident ging.

Afgelopen zomer sloot de gemeente de drukke Weesperstraat, in het centrum van de stad, voor zes weken, om te onderzoeken wat de effecten zijn op onder meer het verkeer, de veiligheid en luchtkwaliteit. Daardoor ontstond extra drukte op andere wegen en ondervonden hulpdiensten soms hinder.

Taxibranche

Ook de Amsterdamse taxibranche had last van de veelbesproken knip. Taxichauffeurs werden door de pilot gedwongen om om te rijden, wat ten koste ging van omzet en klandizie. “Zakelijk zie ik verliezen van 35 procent per week, de knip kost mij klanten”, zei taxichauffeur Zouhair Bakali daar afgelopen zomer over tegen de Amsterdamse gemeenteraad. “Ook heb ik te maken met agressie van passagiers die de afsluiting niet begrijpen en denken dat ik expres omrijd.”

“De afgelopen dagen hebben feilloos aangetoond dat de knip in deze vorm een totale ramp is”, zei collega-taxichauffeur Stef Keij tijdens dezelfde raadscommissie over de fel bekritiseerde proef. “Hulpdiensten hebben de allergrootste moeite om tijdig aan te rijden op noodgevallen, taxichauffeurs moeten met klanten omrijden en Amsterdamse schoolkinderen komen dagelijks te laat aan op school. De knip heeft voor een waanzinnige chaos gezorgd”, zo stelde Keij. Ook uitten taxichauffeurs hun onvrede over de Weesperknip door middel van demonstraties.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Bron: ANP

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.