Raadscommissie

Taxichauffeurs houden pleidooi tegen knip Weesperstraat: ‘Open de slagbomen’

Shutterstock - De Amsterdamse raadzaal
De Amsterdamse raadzaal. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

Taxichauffeurs Stef Keij en Zouhair Bakali hebben afgelopen donderdag tijdens een raadscommissie de Amsterdamse gemeenteraad toegesproken. Tijdens het debat hielden beide chauffeurs een pleidooi tegen de knip in de Weesperstraat. “De knip heeft voor een waanzinnige chaos gezorgd.”

Volgens Stef Keij kleven er aan deze proef meer nadelen dan voordelen. “De afgelopen 25 dagen hebben feilloos aangetoond dat de knip in deze vorm een totale ramp is”, zo sprak Keij de Amsterdamse gemeenteraad toe. “De Weesperstraat heeft dan wel geen last meer van bestemmingsverkeer, maar datzelfde bestemmingsverkeer wordt nu door straten en wegen geperst die hier helemaal niet op berekend zijn. De belofte was autoluw, maar de knip heeft precies het tegenovergestelde effect gehad: de overlast heeft epische proporties aangenomen.”

Neveneffecten

“Hulpdiensten hebben de allergrootste moeite om tijdig aan te rijden op noodgevallen, taxichauffeurs moeten met klanten omrijden en Amsterdamse schoolkinderen komen dagelijks te laat aan op school”, zo somt Keij een aantal neveneffecten van de inmiddels beruchte knip op.

“Het is kristalhelder dat er totaal geen draagvlak is. Al jaren waarschuwen ik, en anderen, over wat er zou gebeuren, mocht deze knip er daadwerkelijk komen. Helaas moet ik constateren dat alles waarvoor gewaarschuwd is, ook is uitgekomen. De knip heeft voor een waanzinnige chaos gezorgd en het verkeer gaat niet verdampen. Stop daarom onmiddellijk met deze ramp en open de slagbomen”, zo besloot Keij zijn pleidooi.

Agressie

Ook Zouhair Bakali deed een duit in het zakje. Hij besloot onder meer uit de doeken welke consequenties de knip voor hem als taxichauffeur heeft. “Zelf word ik, zowel zakelijk als privé, door deze extreme proef geraakt. Zakelijk zie ik verliezen van 35 procent per week en kost de knip mij klanten. Dit komt omdat de hele stad, voornamelijk tijdens de spitstijden, vaststaat. Ook heb ik te maken met agressie van passagiers die de afsluitingen niet begrijpen en denken dat ik expres omrijd. Een belangrijke verkeersader afsluiten, zonder de juiste alternatieven te bieden, werkt niet. De proef is mislukt”, aldus Bakali.

Ook Stef Keij, die net als Bakali in de hoofdstad werkzaam is als taxichauffeur, merkt de gevolgen van de knip. “Taxichauffeurs mogen slechts een aantal uur per dag rijden”, antwoordt Keij op de vraag van Denk-raadslid Süleyman Koyuncu welke financiële gevolgen de knip voor taxichauffeurs heeft. “Als een rit van twintig minuten nu ongeveer een uur duurt, betekent dat dat je minder ritten kunt uitvoeren. Gemiddeld moet je er vanuit gaan dat een taxichauffeur zo’n 150 euro per dag aan bruto omzet misloopt door de knip”, aldus Keij.

Knellen

Ondanks deze pleidooien is de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst niet van plan de knip op te heffen. “We zien dat het momenteel enorm druk is in de stad”, zo verantwoordt de D66-bewindsvrouw de pilot. “Daarbij kijken we ook naar de lange termijn. In de toekomst komen er ongeveer nog 250.000 inwoners bij. Dat is anderhalf keer Haarlem. Het autoverkeer zal met 40 procent toenemen, in een stad waar het al knelt. Dat heeft effect op zowel de leefbaarheid als op de verkeersveiligheid. Het past niet meer. Dat is de reden waarom wij voor zes weken deze proef doen. We onderzoeken hiermee welke maatregelen we kunnen treffen, zodat we naar een autoluwe stad kunnen gaan”, zo besluit Van der Horst.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

1 reactie op “Taxichauffeurs houden pleidooi tegen knip Weesperstraat: ‘Open de slagbomen’”

Stef Bouwhuis|11.07.23|22:12

Ik heb zo een hekel aan een visieloze wethouder. Taxi’s maken deel uit van het noodzakelijke Openbare Vervoer net als het transport van goederen.

Ook andere beroepsvoertuigen moeten niet geweerd worden.

Als de Wethouder zo bang is voor de toekomst, dan zou de eerste stap moeten zijn om bewoners niet te weren, maar bezoekers aan de stadsgrenzen te laten overstappen op OV of taxi. Kortom een welkomstplein met parkeerfasciliteiten ergens bij Abcoude en misschien 1 bij Weesp.