Zelfstandigheid

‘Ik wil graag deel van Uber blijven uitmaken, zonder in loondienst te moeten’

Lidia Pieternella
Lidia Pieternella wil absoluut niet bij Uber in loondienst. Foto: Lidia Pieternella

Uber en FNV zijn al maanden lang verwikkeld in een juridische strijd over de vraag of het taxiplatform zich aan de taxi-cao moet houden. Met andere woorden: moet Uber haar chauffeurs in loondienst nemen en behandelen als werknemers of juist als zzp’ers, zoals dat momenteel het geval is? Voor Lidia Pieternella, die tijdens het hoger beroep haar zegje heeft mogen doen voor de rechter, is dat niet eens een vraag: “Ik wil niet in loondienst.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

4 reacties op “‘Ik wil graag deel van Uber blijven uitmaken, zonder in loondienst te moeten’”

Stef Bouwhuis|07.11.23|13:13

Er worden mensen uitgebuit door platformen, die voor het bieden van een IT platform teveel van de omzet afromen en ook ‘sturend’ optreden.

Über bepaalt de tarieven voor eindgebruiker en rijder.

Het lijkt me logisch dat iemand die 100% afhankelijk van werk via Über is en geen invloed heeft op het bedrijfsmodel in loondienst zou moeten. Immers hij heeft nul inspraak en wordt geleid.

Maar als iemand kan aantonen 50% van het inkomen via andere diensten binnen te halen, dan moet ZZP ook kunnen.

Stef Bouwhuis|07.11.23|13:01

Als je met een aantal andere ZZP-ers een Coöperatie (Coöperatieve Vereniging U.A.) opricht, dan is dat een andere juridische entiteit dan ZZP-er.

Uber kan haar werk uitbesteden aan die entiteit (of aan diegenen van die entiteit, die zich hebben aangemeld in de app).

Je stelt een administratie kantoor aan, die namens Coöperatie zaken doet met Über.

De administrateur trekt zijn kosten af en crediteert naar de ‘leden’ van de Vereniging de bedragen, die ze verdiend hebben.

Opgelost!

Ali Ottomaans|07.11.23|12:37

Het gaat zwz niet om de cheuffeurs ze weten precies hoe hoog omzet en winst halen.
Het gaat er om dat Uber loonbelasting en pensioen premies gaat betalen en dat is heel veel geld wat in staat kist gaat.

Uber bestaat ongeveer 10jaar ,zelfstandige taxionderneming bestaat ongeveer 25jaar en voor Uber ging je ook zelf kiezen voor welke taxicentrale je ging werken als zelfstandige.

94 procent van de taxiondernemers zijn tegen loondienst wat dat is minimumloon en letterlijk moderne slavernij.

Wensis Rompas|04.11.23|10:57

Ik ben het eens met haar. Dit geld vanzelfsprekend niet alleen voor chauffeurs bij uber. Het gaat ook om de wetgeving die tegen het verkapt loon verhaal aan loopt. Er zijn mensen die graag willen ondernemen of meer willen verdienen. Daaruit haalt de regering ook z’n inkomsten. Of het nu uit één opdrachtgever gaat of meerdere. Kies je voor zelfstandigheid, dan heb je vanzelfsprekend ook meer risico. Om dit te kunnen dragen is een hoger tarief ook een logisch gevolg. Vrijheid om te mogen kiezen.