Voor komende drie jaar

Watertaxidienst tussen Vlieland en Terschelling blijft behouden

Rederij Doeksen
Rederij Doeksen. Foto: Shutterstock/marketa1982

De watertaxi van Rederij Doeksen blijft ook voor de komende drie jaar volgens een dienstregeling tussen Vlieland en Terschelling varen. Vrijdag zetten de vertegenwoordigers van onder meer de gemeenten, de scholen De Jutter (Vlieland) en ’t Schylger (Terschelling) en Rederij Doeksen hun handtekening onder een hernieuwde overeenkomst. 

De schepen van Rederij Doeksen vervoeren sinds 2020 leerlingen over het water, waarmee de bootverbinding als vervoermiddel fungeert. Volgens Thijs Speelman, teamleider bij De Jutter, is deze dienstregeling de afgelopen drie jaar verworden tot een essentiële schakel in de verbetering van de leefbaarheid op de eilanden. “Een treffend voorbeeld hiervan is de zorgopleiding op Terschelling en de mogelijkheden die de bootverbinding deze opleiding biedt. Die maakt het namelijk mogelijk om zorgpersoneel op Vlieland op te leiden, waardoor het tekort aan zorgpersoneel op ons eiland aangepakt kan worden.”

Boost

Volgens de Terschellingse wethouder Jeltje Hoekstra (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving), reikt de samenwerking verder dan enkel de scholen. Ook de samenwerking tussen de gemeenten Vlieland en Terschelling, Rederij Doeksen en de twee ondernemersverinigingen van beide eilanden, heeft hierdoor een boost gekregen. “Dat heeft door de week en buiten de schoolvakanties geresulteerd in een dagelijkse bootverbinding tussen Vlieland en Terschelling”, zegt Hoekstra. “Hier maken niet alleen leerlingen van het middelbaar en het volwassenonderwijs gebruik van, maar inmiddels ook een breed scala aan ondernemers en werknemers van eilander gedreven bedrijven, zorgorganisaties en overheidsinstanties.”

Financiering

Dat de watertaxidienstregeling behouden blijft, was echter niet vanzelfsprekend. Drie jaar lang werd de dienst betaald uit een provinciaal fonds, aangevuld door bijdragen van de gemeentes. Deze zomer was die pot leeg. De betrokken partijen kwam in actie toen een structurele financiering door de provincie of het Waddenfonds niet realistisch bleek. Naast de contractpartners zorgt inmiddels ook de Stichting 75 jaar Nederlands Binnenvaartbureau voor een financiële bijdrage.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.